محمد فتحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرمت این ایوان با توجه به برخی ترک خوردگی ها در اثر بلایای طبیعی در 2 بخش آنالیز مصالح و روش استحکام بخشی مورد بررسی قرار می گیرد.
معاون فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: برای مرمت این ایوان هفت متخصص آلمانی به همراه کارشناسان ایرانی فعالیت می کنند و پس از پایان مراحل مرمت، هزینه آن توسط آلمان و ایران جمع بندی و پرداخت می شود.
مدیر پایگاه جهانی تخت سلیمان تکاب بیان کرد: ایوان غربی تخت سلیمان تکاب که به ایوان 'خسرو' معروف است، در دوره ساسانی بنا شده و عرض دهانه آن 11 و نیم متر و عمق آن 27 متر است؛ سالم ترین بخش دیواره باقیمانده ضلع شمالی نیز حدود 18 و نیم متر بوده که بر اثر باد و باران دچار آسیب شده است.
وی افزود: این بنا در دوره ایلخانیان بازسازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است و بخش های آجری فرو ریخته آن با سنگ مرمت و با استفاده از کاشی و گچ تزئین شده است.
به گزارش ایرنا، مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب با 12 و نیم هکتار مساحت در دوره های مختلف محل سکونت اشکانیان، ساسانیان و ایلخانیان بوده است.
قلعه تاریخی تخت سلیمان که در جنوب شرقی آذربایجان غربی و در 45 کیلومتری شهر تکاب واقع شده، از دوره ساسانیان باقیمانده و با بخش های مختلفی همچون تالار ستون دار، ایوان خسرو، دروازه ها و دیوارهای مستحکم ش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می رود.
این مجموعه در سال 624 میلادی و در حمله هراکلیوس امپراتور روم به ایران تخریب شد و در اواخر قرن هفتم هجری و در زمان حکمرانی آباقاخان مغول به عنوان تفرجگاهی تابستانی مورد استفاده قرار گرفت؛ این حکمران مغول با ساخت بناهای هشت و دوازده ضلعی و تالار شورا بار دیگر جان تازه ای به این بنای تاریخی بخشید.
مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب به عنوان یکی از مراکز تاریخ تمدن ایران و جهان، همه ساله پذیرای هزاران گردشگر داخلی وخارجی است.
8135/3072
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.