به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، جعفرصادق اسکندری در اولین جلسه میز توسعه صادرات سیب کشور که در فرهنگسرای جوان ارومیه تشکیل شدبا اشاره به ایجاد هماهنگی بین نهادهای خصوصی و دولتی و ارائه پیشنهادات و راهکارها برای اصلاح ساختارها به‌عنوان هدف مهم این میزها گفت: هم‌اکنون از ۲میلیون و ۸۰۰هزار هکتار سطح باغات کشور، ۲۵۰هزار هکتار به محصول سیب اختصاص دارد و از این میزان ۶۰هزار هکتار مختص آذربایجان‌غربی است.
وی افزود: میزان تولید سیب در جهان، بالغ بر ۸۶میلیون تن است که ایران با سهم ۴ درصدی رتبه سوم را داراست و استان آذربایجان غربی سهمی ۲۹ درصدی از ۳.۴میلیون تن سیب تولیدی کشور دارد.
وی اضافه کرد: با این حال ایران از نظر صادرات سیب وضعیت مناسبی ندارد و بیشتر صادرات سیب ما به بازارهای عراق است و از سال گذشته برای یافتن بازارهای جدید، هدف گزاری کرده ایم.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: امسال با توجه به مذاکرات صورت گرفته با سفارت ایران در افغانستان، هیئتی به کابل و قندهار برای صادرات این محصول اعزام خواهد شد و پاکستان و هند نیز در برنامه های آتی است.
اسکندری گفت: استان آذربایجان‎‌غربی هم اکنون با ۹۹۰هزار تن تولید سیب رتبه اول را در کشور دارد و استان های آذربایجان شرقی و تهران دوم و سوم اند.
وی افزود: ببش از ۳۰درصد سیب تولیدی در کشور در واحدهای فراوری ۴۸گانه و ۱۰ درصد بصورت تازه خوری و فصلی مصرف می شود.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به استفاده بیش از حد از سموم در تولیدات کشاورزی تصریح کرد: چند محموله از جمله محموله کنسانتره هایی که به بازارهای خارجی صادر شده بود بدلیل وجود سموم فراتر از حد استاندارد عودت و امجاء شدند.
وی با اشاره به مشکلات صادرات در بخش کشاورزی افزود: وجود سردخانه های آمونیاکی بدلیل عمر کم و همچنین هزینه بالای برندسازی و عدم تامین تسهیلات از مشکلات این حوزه است.
اسکندری گفت: ۴۸ واحد تولید تولید کنسانتره و پوره در آذربایجان غربی وجود دارد که ظرفیت تولید آنها ۴۲۰هزار تن (۳۱ درصد تولید کنسانتره کشور ) است و از این حیث رتبه اول کشور هستیم.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 775098
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.