به گزارش ایرنا زعفران که به علت رنگ سرخ و صرفه اقتصادی خوب اش به طلای سرخ مشهور است، روند کاشت و پرورش دشواری دارد اما این کشاورز اشنویه ای در حیاط خانه اش نیز موفق به برداشت این محصول شده است.
' یعقوب مصطفی پور'، کشاورز روستای 'پیروت آباد' اشنویه که نخستین بار در منطقه موفق به کاشت این محصول شده است روز پنجشنبه در مورد علت کاشت این محصول به خبرنگار ایرنا گفت: مصرف کم آب برای تولید این محصول، مناسب بودن اقلیم برای کاشت و کم هزینه بودن از عمده دلایل پرورش زعفران در اشنویه است.
وی افزود: از سال 1390 شمسی در زمینه کاشت زعفران تلاش کرده و به شیوه دسته ای یا گروهی اقدام به پرورش زعفران در باغچه خانه ام کرده ام.
وی گفت: کاشت این محصول راهبردی نکات ظریفی دارد که از آن جمله می توان به کاشت آن در عمق حدود 15 تا 20 سانتی متری خاک اشاره کرد که در آن صورت این محصول در تابستان و زمستان دچار تنش سرمایی و گرمایی نمی شود.
مصطفی پور افزود: مرحله کاشت زعفران از مردادماه آغاز می شود و در موقع گل دهی در بازه زمانی پانزدهم تا بیستم شهریور، آبیاری انجام می شود.
وی با تاکید بر اینکه این محصول در طول سال به سه بار آبیاری نیاز دارد، اظهار کرد: برداشت زعفران از اوایل مهرماه آغاز می شود.
وی اظهار کرد: کاشت این محصول را با 20 بوته به صورت آزمایشی باغچه خانه ام آغاز کردم و این تعداد در زمان حاضر به 300 پیاز زعفران افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از 400 گرم زعفران برداشت می کند، افزود: کاشت زعفران را پس از کسب تجربه های لازم در مقیاس و زمین بزرگتری انجام دادم و اکنون این محصول را به بازار عرضه می کنم.
این کشاورز مستعد که خودش دانش آموخته مهندسی کشاورزی است، گفت: پرورش این گیاه در مزارع می تواند برای جلوگیری از اتلاف و صرفه جویی در مصرف آب در مزارع و احیای دریاچه ارومیه کمک کند.
مصطفی پور همچنین کشاورزان روستاهای اشنویه از جمله چشمه گل، حسن نوران و خانلر را به پرورش زعفران به علت مناسب بودن خاک این منطقه دعوت کرد.
این کشاورز در مزرعه خود همچنین اقدام به پرورش موسیر رازیانه، همیشه بهار، گل محمدی، کتان، بیدمشک و گل آلوورا کرده و گل الوورا به مرحله فروش در بازار نیز رسیده است.
مدیر جهاد کشاورزی اشنویه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر، همانند زعفران برای صرفه جویی در مصرف آب از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است.
سیدانور حسینی افزود: زعفران چون در فصل تابستان نیاز آبی ندارد، می تواند به عنوان یک محصول جایگزین معرفی شود.
وی بیان کرد: چون کاشت زعفران در منطقه سابقه چندانی ندارد، باید زیرنظر کارشناسان کشاورزی و پس از توصیه های فنی و کارشناسی صورت بگیرد.
به گزارش ایرنا زعفران دارای مواد مغذی زیادی است که از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و دارای روغن های پینن، بورنئول و ژرانیول است که همین روغن ها برای سلامتی بدن مفید است.
زعفران، خلق و خو را بهتر می کند به همین دلیل یک داروی خوب برای بیماری افسردگی است و در پخت غذا به عنوان معطر کننده، طعم دهنده و رنگ کننده (زعفران باعث ایجاد رنگ زرد طلایی خوش رنگ، بوی مطبوع و مزه ای خوب، در غذاها می شود) به کار می رود.
‌با توجه به رنگ بسیار غلیظی که از آن تولید می شود در صنایع آرایشی، داروسازی، قنادی و در تهیه لیکورها نیز از آن استفاده می شود.
شهرستان اشنویه از جمله شهرهای مرزی آذربایجان غربی است و با داشتن یکهزار و 470 متر ارتفاع از سطح دریا یکی از مناطق حاصل خیز و مستعد برای تولید انواع محصولات زراعی به شمار می رود.
3093/3072
**گزارش از: سارا معروفی ** تنظیم کننده: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.