امید یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمامی زیستگاه های استان توسط کارشناسان و محیط بانان و البته در برخی موارد با همکاری کارشناسان سایر دستگاه های مرتبط پایش و بررسی شده و هر گونه تغییر رفتار پرندگان رصد شده است.
وی بیان کرد: با شروع فصل مهاجرت انواع گونه های پرندگان مهاجر از سرزمین های شمالی و سیبری به تدریج به تالاب های آذربایجان غربی مهاجرت می کنند و با توجه به تجربه ها و مشاهده های سال های قبل این تعداد در روزهای آتی به سه برابر می رسد.
وی با اشاره به اسامی تعدادی از زیستگاه ها و تالاب های استان، گفت: رودخانه و سد ارس، سواحل پارک ملی دریاچه ارومیه، تالاب کانی برازان، تالاب سولدوز و تالاب آق قلعه از جمله مهمترین زیستگاه های آبی و خشکی آذربایجان غربی است.
یوسفی با بیان اینکه تا مساعد بودن شرایط جوی استان پرندگان نیز در زیستگاه ها می مانند، اظهار کرد: افزایش میزان حضور محیط بانان در زیستگاه ها جهت جلوگیری از شکار غیر مجاز، بررسی و پایش زیستگاه توسط کارشناسان، افزایش آمادگی نیروهای استان در برابر بروز بحران های احتمالی از جمله مرگ و میر و آتش سوزی و سایر حوادث از برنامه های این بخش برای حفاظت از حیات وحش است.
یوسفی اضافه کرد: تعریف و ایجاد ساختارهای مشترک بین بخشی برای مواقع بحرانی نیز از جمله اقدام های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در جهت پایش مناسب تر مناطق در پاییز و زمستان سال جاری است.
به گزارش ایرنا مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی صبح روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفته بود که روز جمعه 26 قطعه کبوتر به دلیل نامعلومی در 2 روستای 'مغانجیق' و 'چیچک' سلماس تلف شدند و بلافاصله تیم دامپزشکی استان پس از اعزام به محل مورد نظر مراحل نمونه برداری و بررسی تلفات را آغاز کردند.
به گفته ' کامیار داهیم '، آذربایجان غربی دارای یکی از مجهزترین آزمایشگاه های تشخیص دامپزشکی در شمالغرب کشور است و موارد مشکوک به بیماری های پرندگان و سایر بیماری های دامی در این آزمایشگاه به صورت دوره ای بررسی می شود و نتایج آن هر سه ماه یکبار به اطلاع عموم می رسد.
این استان در کریدور مهاجرتی پرندگان آسیایی واقع شده است و همه ساله پرندگان مهاجری که از سیبری به مناطق گرم مهاجرت می کنند، از این استان می گذرند.
سال گذشته با وجود شیوع آنفلوآنزای پرندگان در چندین استان کشور، آذربایجان غربی توانست با اقدامات پیشگیرانه موارد اندک موجود را کنترل کند و در این زمینه عملکرد موفقی داشته باشد.
7125/3072
** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.