نوشین شاه میرزا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اهدای عضو نهمین و دهمین اهدای عضو استان در سال جاری است و با این فرهنگ حسنه جان بسیاری از افراد نیازمند پیوند در کشور نجات داده شده است.
وی اظهار کرد: یکی از این بیماران مرگ مغزی شده نوجوان 17 ساله و دیگری جوان 29 ساله بود که خانواده هایشان با اهدای اعضای آنان موافقت کرده بودند.
وی اضافه کرد: چهار کلیه اهدایی این 2 بیمار مرگ مغزی شده در ارومیه به چهار بیمار کلیوی جان دوباره بخشید.
وی ادامه داد: 2 کبد به شیراز و نسوج قلبی، پرده پریکارد و غضروف های بین دنده ای این 2 بیمار مرگ مغزی شده نیز به تهران برای پیوند به بیماران نیازمند ارسال شد.
شاه میرزا با قدردانی ازخانواده های بیماران مرگ مغزی شده که با اهدای عضو فرزندانشان موافقت کرده اند، اظهار امیدواری کرد تا روز به روز شاهد ترویج فرهنگ حسنه اهدای عضو در استان باشیم.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر 25 هزار نفر از بیماران در کشور در صف دریافت عضو قرار دارند و این در حالی است که تنها 800 نفر در سال اهدای عضو می کنند.
سالانه حدود 2 هزار و 500 نفر در کشور شرایط اهدای عضو می یابند که تنها یک سوم از این تعداد، عضو خود را اهدا می کنند؛ روزانه هفت تا 10 نفر و سالانه حدود سه هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند.
سالانه حدود 300 هزار نفر در کشور فوت می کنند که از این تعداد، کمتر از یک درصد فوت با مرگ مغزی است.
در مرگ های مغزی امکان بازگشت وجود ندارد و می توان با رضایت خانواده افراد، قلب، کلیه ها، کبد و چندین عضو دیگر حتی در برخی موارد قرنیه چشم افراد را اهدا کرد و موجب بهبود وضعیت بسیاری از بیماران و رهایی آنان از مرگ حتمی شد.
در هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار اضافه می‌ شود و در هر 2 ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد.
8137/3072
** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.