به گزارش ایرنا، عزاداری عاشورای حسینی که خود نماد وحدت، ایثار، شجاعت و ایستادگی سالار و سرور شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، امروز با حضور عاشقان آن حضرت از پیر و جوان تا کودک و نوجوان، با عشق حسینی در سراسر آذربایجان غربی در حال برگزاری است.
جمعیت میلیونی عاشقان در صدها بخش، 17 شهر و هزاران روستای آذربایجان غربی در روز عاشورای حسینی که روز پیروزی خون بر شمشیر است با راه اندازی دسته ها و هیات های عزاداری به سوگواری برای امام حسین (ع) و یاران با وفایش می پردازند.
امروز دسته های عزاداری و هیات ها قبل از آغاز عزاداری دعای زیارت امام حسین (ع) را قرائت کرده و روز خود را با گریه و زاری در مدح این شهید بزرگوار آغاز کردند.
امروز عاشقان حسینی با نزدیکی به اذان ظهر، عزاداری ها را به نیت برپایی نماز ظهر عاشورا قطع می کنند تا به جهانیان نشان دهند که راه امام حسین (ع) همچنان ادامه دارد و مکتب عاشورایی به دین باوری سربازانش گره خورده است.
در این روز بیشتر عزاداران خاک و گل را به سر و سینه و پشت خود می مالند و با لباسی گل آلود به عزاداری می پردازند تا غم و اندوه خود را به نمایش بگذارند و دسته های تعزیه خوانی نیز در میان عزاداری به ذکر مصیبت می پردازند.
در جای جای شهرها نیز محل هایی را برای تجمع عزاداران حسینی تعبیه کرده اند تا عزاداری سردار دشت کربلا بدون هیچ مشکل و ایجاد مزاحمت برای سایر افراد برگزار شود.
روز عاشورا، روزی است که اهل بیت پیغمبر فاجعه غمناکی را متحمل شد و مردم این دوران به نیابت از ائمه اطهار در این روز به عزا می نشینند و خون می گریند.
بعد از ظهر عاشورا مردم این استان در امامزاده ها و اماکن متبرکه جمع می شوند و در این محل ها به یاد فرزندان ائمه اطهار و سادات عزاداری می کنند و آئین های عزاداری تا نیمه های شب ادامه می یابد؛ بعد از نیمه های شب تمامی چراغ های مساجد و زیارتگاه ها را خاموش می کنند و همگی یک شمع به دست می گیرند و بر سر و سینه خود می کوبند.
سازمان انتقال خون آذربایجان غربی نیز در روزهای عزاداری حسینی برای خدمت رسانی به اهداکنندگان پایگاه هایی را در نقطه های مختلف شهر راه اندازی کرده است و به خون گیری از اهداکنندگان می پردازد.
مناطق مختلف آذربایجان غربی همزمان با روز عاشورا میزبان آئین شبیه خوانی و تعزیه خوانی است؛ این آئین قدیمی که سابقه اجرای آن به صدها سال برمی گردد، در سال های اخیر علاوه بر اجرا در مساجد و حسینیه ها در برخی مکان ها به صورت حرفه ای نیز به اجرا در می آید و گروه های نمایشی در کشور و آذربایجان غربی، آن را اجرا می کنند.
به گزارش ایرنا عاشورا، دهمین روز از ماه محرم در گاه ‌شمار هجری قمری و روز مقدس مسلمانان است؛ شهرت این روز نزد شیعیان به دلیل وقایع عاشورای سال 61 هجری قمری است که در این روز حسین بن علی و یاران با وفایش در رویداد کربلا در جنگ با لشکر عمر سعد به شهادت رسیدند.
واقعه کربلا یا واقعه عاشورا، نبرد و شهادت امام حسین علیه السلام در کربلا، به همراه یاران با وفایش در مقابل لشکری از کوفه در روز دهم محرم سال 61ق که برای یزید خلیفه دوم اموی می‌جنگیدند، به شمار می رود. واقعه کربلا دل خراش‌ ترین فاجعه تاریخ اسلام نزد مسلمانان، به ویژه شیعیان است و شیعیان همه ساله در سالروز آن، مراسم سوگواری بسیار گسترده‌ای برگزار می‌کنند.
این واقعه با مرگ معاویه (15 رجب 60ق) و شروع حاکمیت فرزندش یزید آغاز شد و حاکم مدینه تلاش کرد از امام حسین (ع) برای یزید بیعت بگیرد اما حسین بن علی برای گریز از بیعت، شبانه از مدینه به طرف مکه حرکت کرد؛ در این سفر، خانواده امام، شماری از بنی هاشم و برخی از شیعیان همراه امام حسین (ع) بودند.
امام حسین(ع) حدود چهار ماه در مکه ماند و در این مدت دعوت‌نامه‌های اهالی کوفه به دست او می‌رسید. با توجه به احتمال کشته شدنش در مکه به دست عاملان یزید و نیز دعوت کوفیان، امام روز 8 ذی‌الحجه راهی این شهر شد.
پیش از رسیدن به کوفه، امام از پیمان‌شکنی کوفیان و شهادت مسلم که وی را برای آگاهی از شرایط کوفه به آنجا فرستاده بود باخبر شد، و پس از آنکه 'حر بن یزید' راه را بر ایشان بست، به سمت کربلا رفت و در آنجا با لشکر عمر بن سعد روبه‌رو شد. عمر بن سعد از سوی عبیدالله بن زیاد به فرماندهی منصوب شده بود.
2 سپاه در 10 محرم معروف به روز عاشورا با هم جنگیدند؛ در این جنگ امام حسین(ع)، برادرش عباس بن علی، فرزند 6 ماهه ‌اش علی اصغر و 17 نفر از بنی‌هاشم و یاران آن حضرت شهید شدند و عصر روز عاشورا سپاه یزید به خیمه‌ های بازماندگان حمله کرد و خیمه‌ها را آتش زد.
شیعیان این شب را شام غریبان می‌نامند؛ امام سجاد(ع) به همراه حضرت زینب و سایر زنان و بچه‌ها اسیر سپاه کوفه شد و سپاهیان عمر بن سعد سرهای شهیدان را به نیزه زدند و به همراه اسیران به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد و از آنجا به شام نزد یزید بردند.
این واقعه که نماد انتخاب آگاهانه، هوشمندانه و دین باورانه سید الشهدا(ع) به شمار می رود؛ سرآغاز مکتب ایثار و شهادت و آزادگی و جوانمردی دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت به شمار می رود.
8135/ 3072
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.