مرتضی بانک شامگاه دوشنبه در حاشیه بازدید از منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بحث توسعه صادرات و تامین زیرساخت ها در اولویت برنامه های مناطق آزاد قرار گرفته است، افزود: خط مشی اصلی مناطق آزاد در دولت دوازدهم همچنان بر محورهای 'رونق اقتصادی'، 'افزایش صادرات'، 'جذب سرمایه گذار' و 'عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی' متمرکز است.
وی با تاکید بر اینکه تولید و اشتغال باید محور اصلی فعالیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار گیرد، اظهار کرد: این مناطق باید به مراکز مهم صادراتی کشور تبدیل شود.
بانک با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو نقطه اتصال ایران با اروپاست، تصریح کرد: رسالت مناطق آزاد توسعه ‏دیپلماسی اقتصادی، سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه است و این مهم باید در منطقه آزاد ماکو مورد توجه قرار گیرد.

** حل مسأله ‏اشتغال، دغدغه اصلی دولت است
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با تأکید بر اینکه حل مسأله اشتغال، دغدغه اصلی دولت به شمار می رود، ابراز امیدواری کرد تا با جذب سرمایه گذار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اقدامات اساسی در این جهت صورت بگیرد.
مرتضی بانک افزود: تسهیل روند تولید و صادرات در مناطق آزاد نیازمند زیرساخت های لازم است که برخی از آنها از جمله پایانه صادراتی در منطقه آزاد ماکو مهیا شده است.
وی همچنین توجه به خدمات شهری، رفاه شهروندان و مسافران و تسهیل سرمایه گذاری در بخش صنعت را مورد ‏تاکید قرار داد.‏
دبیر شورایعالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه تا پایان امسال باید صادرات غیرنفتی کشور 25 درصد افزایش یابد، گفت: برای تحقق این هدف باید سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری صورت بگیرد که مناطق آزاد در این مهم نقش محوری خواهد داشت.

** مقوله قاچاق در مناطق آزاد بی معنی است
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با بی معنا خواندن مقوله قاچاق در مناطق آزاد که توسط برخی از افراد و رسانه ها مطرح می شود، گفت: با توجه زیرساخت ها و امکانات گمرکی، امکان قاچاق در این مناطق وجود ندارد.
وی با اشاره به سیستم یکپارچه گمرکی در سطح کشور، گفت: با توجه به شرایط موجود، قاچاق در مناطق آزاد توجیه اقتصادی ندارد و حضور سرمایه گذاران در این مناطق دلیلی بر این ادعاست.

** تحول عظیم منطقه آزاد ماکو در سه سال گذشته
دبیر شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه تحول عظیمی در سه سال گذشته در منطقه آزاد ماکو اتفاق افتاده است، اظهار کرد: روند روبه رشد این منطقه در ایجاد زیرساخت های اقتصادی قابل تقدیر است.
وی با اعلام حمایت کامل از برنامه‌های توسعه‌ای منطقه آزاد ماکو، افزود: روند توسعه منطقه آزاد ماکو، الگویی برای سایر مناطق به شمار می رود.
وی دستاورد دولت تدبیر و امید در مناطق آزاد را نیز افتخارآمیز ‏توصیف کرد و گفت: حرکت دولت در 3.5 سال گذشته در این مناطق در مسیر صحیح قرار داشته است.‏
به گزارش ایرنا، مرتضی بانک در سفر یک روزه به منطقه آزاد ماکو از پایانه صادراتی، گمرک، شهرک لجستیک، بازارچه مرزی امید و مجموعه نوبت دهی و تیرپارک آناوطن بازدید کرد و گلنک کمربندی دو بانده ماکو- بازرگان را به زمین زد.
3214/3072
**خبرنگار: شاهین سپهراد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.