به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی در دوران آغاز به کار دولت یازدهم و بر اساس اعلام مراجع رسمی جزو آلوده ترین استان های کشور به لحاظ توزیع بازی های غیرمجاز به شمار می رفت اما امروزه در ردیف استان های پیشتاز در مبارزه با بازی های غیرمجاز است.
امروزه بازی های رایانه ای غیرمجاز به دغدغه بیشتر مردم و مسئولان این استان تبدیل شده است و این بازی ها از ویترین مغازه جمع آوری شده است تا آسیب های فرهنگی این بازی ها تا حد بسیار زیادی تعدیل شود.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در سال های اخیر بیش از 200 هزار حلقه بازی غیرمجاز با همکاری عوامل انتظامی در این استان کشف و ضبط شده است و فروشندگان دیگر برای فروش این بازی ها احساس امنیت نمی کنند.
حجت الاسلام محمد کریمی افزود: والدین نیز باید نسبت به بازی های رایانه ای حساس تر شوند و در هنگام خرید محصولات فرهنگی فرزندانشان را همراهی کنند.
وی با تاکید بر اینکه 220 بازی داخلی و سه هزار بازی خارجی دارای مجوز در اختیار کاربران قرار دارد، ادامه داد: همزاد پنداری و زندگی مجازی کاربران در محیط بازی موجب شده است تا خطرهای فرهنگی بازی های رایانه ای بیشتر از محتوای سمعی و بصری باشد.
وی اظهار کرد: امروز این استان در مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز پیشتاز بوده و بر همین اساس از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفته است.
رئیس ستاد مبارزه با بازی های غیر مجاز کشور نیز در جلسه فرهنگ عمومی این استان گفت: امروزه بازی های رایانه ای وارد سبد خرید مردم شده است و والدین باید بیش از پیش نسبت به این بازی ها حساس باشند.
خسرو کردمیهن افزود: گردش مالی بازی های رایانه ای در پنج سال گذشته از فیلم پیشی گرفته است و این بازی ها را از یک سو به خاطر ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته فن آوری اطلاعات، فرصت به شمار می رود و از سوی دیگر به دلیل چالش های جدی فرهنگی، یک تهدید است.
به گفته وی بنیاد ملی بازی های یارانه ای حدود 11 پیش بر اساس منویات رهبری و با هدف حمایت از بازی سازان داخلی تاسیس شد و تاکنون از 220 بازی داخلی حمایت کرده و سه هزار عنوان بازی خارجی را پس از بررسی محتوایی، مورد تایید قرار داده است.
به گفته 'خسرو کردمیهن'، در ایران هر کودکی می تواند بازی های رایانه ای بخرد اما در بسیاری از کشورهای دیگر فروش بازی های رایانه ای به افراد زیر 18 سال ممنوع است.
بازیساز جوان و خوش فکر ارومیه ای نیز که تاکنون یک بازی با حدود یک میلیون کاربر و یک بازی دیگر با حدود 400 هزار کاربر را طراحی کرده است، گفت: بازی سازی هم ارزآور است و هم راهکاری برای تبادل فرهنگی به شمار می رود اما بازیسازان در ایران نیازمند حمایت بیشتر هستند.
کیوان ملک محمدی افزود: طراحی و ساخت یک بازی هزینه بر و زمان بر است و بسیاری از بازیسازان مجبور می شوند تا بازی های مخاطب پسند را بسازند و به ناچار به تیر و تفنگ روی بیاورند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوی و مدیرعامل شرکت دانش پردازان تسنیم نیز در این جلسه گفت: مدیریت فضای مجازی را بایید با یک دید مهندسی دنبال کرد.
رامین جعفرزاده با تاکید بر اینکه تولید محتوا هزینه دارد، افزود: بیشتر شرکت هایی که در فضای مجازی به دنبال تولید محتوا هستند با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند.
به گفته وی آموزش سواد فضایی مجازی، تقویت فرهنگ مقابله ای اسلامی، برگزاری جشنواره ها و همایش ها، برگزاری مسابقه های تولید محتوا و حمایت از فارغ التحصیلان فن آوری اطلاعات می تواند تا حدود زیادی جامعه را در مقابل تاثیر منفی فضای مجازی واکسینه کند.
وی اظهار کرد: اصلی ترین خواسته یک شرکت فرهنگی فعال در فضای مجازی از شورای فرهنگ عمومی، توجه به مقوله اقتصاد است تا بتواند حداقل در این عرصه بماند و از دور خارج نشود.
به گفته وی بازی ایرانی هم کالای ایرانی است و گامی برای پیوند بازیسازان داخلی و بازی یاران ایرانی است و بر این اساس حمایت مالی از آنان می تواند بسیاری از آسیب های ناشی از بازی های غیرمجاز را برطرف کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی نیز با پیشنهاد راهکاری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه تولید محتوا برای فضای مجازی گفت: این سازمان به دنبال اختصاص 60 میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت بخشی از سود تسهیلات اعطایی بانک ها به شرکت های دانش بنیان است.
ناصر حضرتی با تاکید بر اینکه این اقدام با امضا تفاهم نامه ای بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه ها و بانک های عامل میسر می شود، اظهار کرد: شرکت های فعال در زمینه تولید محتوا برای فضای مجازی نیز می توانند از این تسهیلات با نرخ سود پایین بهره مند شوند.
هادی خجسته، انیمیشن سازی که بازی ' شیر صحرا ' را در ارتباط با شهید حسن آبشناسان طراحی کرده است، در این جلسه گفت: کاربران در بازی ' شیر صحرا' که در حوزه واقعیت مجازی در دست طراحی است، می توانند در کنار شخصیت اصلی این بازی قرار بگیرند و جذابیت های کم نظیری را تجربه کنند.
وی با طرح این سوال که ' بازیسازان اگر سربازان جنگ نرم هستند، چرا اسلحه و مهمات (منابع مالی) ندارند؟' ادامه داد: بازیسازان ایرانی قابلیت های بالایی در تولید بازی های مخاطب پسند دارند اما حمایت از آنان در این مسیر لازمه کار است.
به گزارش ایرنا با پیگیری های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ساخت بازی های رایانه ای توسط جوانان خلاق این استان آغاز شده است؛ بسیاری از مردم و مسئولان نیز با خطرهای ناشی از بازی های غیرمجاز آشنا شده اند اما این سرآغاز راه است و تداوم این سیاست ها امری اجتناب ناپذیر به شمار می رود.
3072
انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.