به گزارش ایرنا، مردم ولایتمدار آذربایجان غربی در روز عید سعید غدیرخم با تبریک به همدیگر، این روز بزرگ را پاس می دارند و با حضور در مساجد، محافل، حسینیه ها و مصلاهای استان به جشن و سرور سالروز اعلام ولایت امیر المومنین علی (ع) می پردازند.
آذین بندی و چراغانی معابر، خیابان ها، کوچه ها و سردر مساجد، نصب بنرها و پلاکاردهای تبریک روز عید سعید غدیرخم به شیفتگان علوی و توزیع شیرینی و شربت در برخی از معابر پرتردد شهری از جمله جلوه های عشق مردم آذربایجان غربی به مولای متقیان علی (ع) است.
مدیحه سرایان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز در محافل مذهبی به سرودن مدیحه هایی در مدح و منقبت مولای متقیان امیر مومنان حضرت علی (ع) و واقعه غدیر اقدام کرده و زمینه سرور و شادمانی بیشتر مردم را فراهم می کنند.
دیدار با خانواده سادات نیز از رسوم و آداب مردم آذربایجان غربی در عید سعید غدیرخم است و مردم این استان در صبح روز عید غدیر با حضور در منزل سادات، این روز را به آنان تبریک گفته و عیدانه می گیرند.
در شب عید سعید غدیرخم نیز در شهرهای مختلف آذربایجان غربی به مناسبت این عید بزرگ جشن های زیادی برپا بود و مردم ولایتمدار استان با حضور در این جشن ها، سرور و شادمانی خود را در سالروز اعلام ولایت حضرت امیر المومنین علی (ع) ابراز می کردند.
یکی از رسم هایی که در سال های اخیر در شهر ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی اجرا می شود، پشت نویسی خودروها به مناسبت های مختلف است که در شب های منتهی به عید سعید غدیرخم نیز تعدادی از جوانان در میادین شهری، خودروها را با عبارت هایی در خصوص حضرت علی (ع) پشت نویسی کردند که در برخی موارد صف های مربوط به این طرح تا صدها متر طول داشت.
بستن عقد اخوت نیز در روز عید سعید غدیرخم از دیگر رسوم زیبای این روز است که در آذربایجان غربی نیز به اجرا در می آید و صدها نفر با حضور در محضر علما، عقد اخوت می بندند.
هجدهم ماه ذیحجه سالروز اعلام ولایت امیر المومنین علی (ع) با دستور الهی توسط پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در محلی به نام غدیر خم است.
در این روز بزرگ که همزمان با حجة الوداع پیامبر اعظم (ص) ترتیب یافت، حضرت محمد مصطفی (ص) با جمع کردن تمامی مسلمانان به حج رفته در آن سال، ولایت حضرت امیر المومنین علی (ع) را به گوش مردم رساندند که این امر برطبق آیات قرآن کریم، اکمال دین و اتمام نعمت های الهی بوده است.
8137/3072
** گزارش: سیده فاطمه سجادی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.