به گزارش ایرنا قربانعلی سعادت روز پنجشنبه در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت آذربایجان غربی افزود: مصوبه هایی که سال گذشته در زمینه محصول چغندر قند و خرید و فروش آن وجود داشت باید اجرایی می شد اما اجرا نشد و این موارد به نوعی تخلف دستگاه های اجرایی محسوب می شود.
وی بیان کرد: پارسال مقرر شد تا کارخانجات داخل استانی کار خرید چغندر برای کارخانه های خارج استان را انجام دهند که دست واسطه ها از بازار کوتاه شود که امسال نیز این اقدام پیگیری می شود.
استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: همچنین کنترل کشت نیز باید صورت می گرفت که اعتقاد دست اندرکاران این حوزه به این امر موجب شده است تا افزایش سطح زیر کشت در سای زراعی نیز رخ دهد.
وی بیان کرد: افزایش مازاد تولید چغندرقند از 300 به 800 هزار تن قابل پیگیری است و شیوه سال گذشته برای خرید محصول چغندرقند را برای خرید این محصول در سال جاری نیز پیشنهاد می کنیم.
وی گفت: تولید فیلم هایی با مضامین کشاورزی و ترویجی نیز از نیازهای استان است که می تواند در زمینه نهادینه سازی فرهنگ کشت و جایگزینی الگوی کشت موثر باشد.
سعادت بسته بندی مناسب را در عرضه و قیمت انواع میوه در استان مهم عنوان کرد و گفت: در صورت بسته بندی بهینه و چینش خوب میوه ها و بازارپسند بودن آنها، کشاورزان نیز سود مطلوبی نصیب شان می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: بیش از 32 هزار هکتار از اراضی زراعی استان به کشت چغندرقند اختصاص یافته و تولید بیش از 2.3 میلیون تنی این محصول قابل پیش بینی است.
اسمعیل کریمزاده بیان کرد: امسال 500 هزار تن تولید مازاد بر نیاز کارخانه ها در استان وجود دارد و نیازمند مدیریت این موضوع هستیم.
مدیر خانه کشاورز آذربایجان غربی نیز گفت: افزایش 800 هزار تنی تولید چغندرقند ممکن است چالشهایی را در پی داشته باشد.
سپهرالدین افزود: گردش مالی این میزان مازاد تولید 2 هزار و 500 میلیارد ریال است که نقدینگی بسیار مهمی برای کشاورزان به شمار می رود.
وی گفت: ورود سازمان تعاون روستایی برای خریداری این محصولات و کنترل واسطه های موجود ضروری است.
بهنام تاج الدینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی آذربایجان غربی نیز گفت: نیازمند برنامه های ترویجی و آموزشی در این زمینه هستیم زیرا کشاورزان در صورت فرهنگ سازی به میزان نیاز، کشت خواهند کرد.
وی بیان کرد: راه اندازی فرهنگ سورت و بسته بندی میوه های تولیدی نیز لازمه بخش کشاورزی استان بوده و تاکنون از این موضوع غفلت شده است.
وی با اشاره به ضرورت توجه به محوریت زنجیره سیب در این استان، اظهار کرد: بازنگری و اجرای زنجیره صادرات سیب کشور در آذربایجان غربی نیز ضروری است زیرا 80 درصد از صادرات سیب درختی کشور به این استان تعلق دارد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که 120 هزار هکتار باغ و بقیه اراضی کشاورزی است.
چغندر قند و سیب 2 محصول مهمی است که استان دارای رتبه های اول کشور در این بخش است.
7125/3072
** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.