به گزارش ایرنا این فعال اقتصادی با مدیریت زمان بسیاری از محصولات کشاورزی فاسد شدنی را از طریق شرکت حمل و نقل بین المللی اش صادر کرده، برای مدتی رکورددار صادرات به کشورهای اروپایی بوده و در زمان حاضر نیز عضو اتاق بازرگانی ایران است.
فاطمه قنبرپور متولد 1348 شمسی در ارومیه و فرزند سوم یک خانواده هفت نفری است که تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان پروین، راهنمایی را در مدرسه سارا و دوره های اول تا سوم متوسطه را در مدرسه زهرا (س) ارومیه پشت سر گذاشت و پس از آن به نزد برادر بزرگ تر از خودش در شیراز رفت و دیپلم خود را در مدرسه ای در این شهر اخذ کرد.
ورود بانوی اولین های آذربایجان غربی به عرصه سیاست نیز با ناگفته های شنیدنی و شیرینی همراه است و مجال گفت و گوی خبرنگار ایرنا با وی فرصتی برای شناسایی توانمندی های بانوان پرتوان این خطه از ایران اسلامی به شمار می رود.
سوال: علت اصلی سفر شما به شیراز و ادامه تحصیل در این شهر چه بود؟
جواب: در سال 1365 شمسی شیراز از جمله شهرهایی بود که روزانه مورد اصابت چندین موشک و توپ رژیم بعثی قرار می گرفت و برادر بزرگم در این شهر پزشک بود. من علاقه زیادی به فعالیت های مددجویانه داشتم و برای کمک به مردم به شیراز رفتم. در آن دوران مصطفی معین، رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس بود و در هماهنگی بسیاری از کارهای مددجویان نقش بسزایی داشت. در حالت کلی فضای حاکم بر شیراز مناسب بود و خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از آن دوران دارم.
سوال: چرا دوباره به ارومیه برگشتید؟
وی با حالت تبسم، جواب داد: پس از کسب مدرک دیپلم در شیراز در کنکور شرکت کردم و در رشته اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه پذیرفته شدم.
سوال: خانم قنبرپور! چرا خندیدید؟ خاطره ای به ذهنتان رسید؟
جواب: خیر! خواستم بگویم در آن دوران قبولی از دانشگاه مثل امروز نبود و واقعا برای ورود به دانشگاه باید زحمت می کشیدیم. پس از قبولی در کنکور دوباره به ارومیه برگشتم و در رشته اقتصاد مشغول تحصیل شدم؛ البته در سال اول دانشگاه دوباره کنکور دادم و از دانشگاه امیرکبیر تهران در رشته ریاضی قبول شدم ولی ماندن در ارومیه را ترجیح دادم.
سوال: نقطه آغاز فعالیت های اقتصادی شما چه زمانی بود؟
جواب: پس از پایان دوره کارشناسی پایان نامه ای با عنوان ' نقش قاچاق در ضریب کشش تقاضا در منطقه ' نوشتم که به عنوان مقاله برتر کشوری انتخاب شد و شاید همان نقطه آغازی بر فعالیت های اقتصادی من بود. پایان نامه را به تهران ارسال کردند و به بنده اعلام شد که وزارت امور دارائی خواستار استخدام من است. پس از پیگیری مراحل اداری متوجه شدم که درصدد استخدام بنده به عنوان فروشنده فروشگاه فرهنگیان هستند و بلافاصله انصراف دادم. سپس به دبیرخانه گمرک معرفی شدم که با شرایط روحی و علایق بنده اصلا کارساز نبود و از آنجا نیز منصرف شدم.
سوال: در آن زمان نمی ترسیدید که بیکار بمانید؟
جواب: برای موفقیت گاهی باید ریسک پذیر بود. با تشویق یکی از آشنایان که در گمرک کارشناس بود، تاسیس یک شرکت حمل و نقل بین المللی را خواستار شدم؛ تمامی آئین نامه های تاسیس شرکت را به طور کامل مطالعه کرده و در عرض سه ماه توانستم اولین شرکت حمل و نقل بین المللی آذربایجان غربی را راه اندازی کنم.
تاسیس شرکت با فروپاشی شوروی و تاسیس کشورهای مشترک المنافع جمهوریآذربایجان، ارمنستان، اکراین، روسیه و ... مصادف بود و از این فرصت استفاده کرده و اقدام به برگزاری نمایشگاه های بین المللی در ایران کردم.
سوال: از چه زمانی به فعالیت های اقتصادی علاقه مند شدید؟
جواب: اکثر اعضای خانواده ما پزشک هستند ولی من همیشه به روابط برون مرزی و بین المللی علاقه داشتم. یادم است در دوران کودکی همیشه در پلدشت با حسرت به قطار در حال حرکت آن سوی مرزها نگاه می کردم.
سوال: پس از تاسیس اولین شرکت حمل و نقل بین المللی چه شد؟
جواب: نیاز به تجربه داشتم و به مناطق مرزی ماکو سفر کردم تا از نزدیک در جریان مبادلات غیر رسمی مرزی آن دوران قرار بگیرم.
سوال: در آن دوران شاهد قاچاق در مرزها شدید؟
جواب: بله بسیار زیاد. البته در آن دوران بیشتر حنا و آدامس به کشور قاچاق می شد.
سوال: به عنوان یک زن وقتی از نزدیک شاهد حضور قاچاقچیان در مرز بودید، استرس نداشتید؟
جواب: باید صادقانه بگویم بله استرس داشتم اما مدتی در نزد عشایر زندگی کردم تا با خرید و فروش مرزی بیشتر آشنا شوم.
سوال: کارها در شرکت حمل و نقل چطور پیش رفت؟
جواب: به اندازه ای پیش رفتیم که روزانه بیش از 30 کامیون سیب به کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و روسیه صادر می شد و رکوردار حمل کالا به کشورهای اروپایی بودم.
سوال: دلیل اصلی موفقیت شرکت چه بود؟
جواب: مدیریت زمان در تجارت محصولات کشاورزی فاسد شدنی بسیار مهم است و از دلالیل اصلی موفقیت شرکت حمل و نقل بنده به شمار می رود؛ از سویی نیز نوع و کیفیت محصول و نوع بسته بندی و حتی نوع بارگیری در این شرکت مورد توجه قرار می گرفت. در بازدید فنی کامیون ها و جلوگیری از قاچاق برخی کالاها توسط رانندگان، شخصا حضور داشتم و به همه عوامل از نزدیک، نظارت می کردم.
سوال: خاطره ای از آن دوران دارید که برایمان تعریف کنید؟
جواب: در عید پاک یک محموله صادرات میوه به کشور رمانی ارسال شد؛ زمانبندی این صادرات به اندازه ای مناسب بود که طرفین هنوز هم استقبال گسترده ای برای تجارت با ایران دارند؛ این اتفاق که یک خاطره خوب از ایران در ذهن تجار رمانی ایجاد کرد، برایم بسیار خوشایند است.
سوال: طبق مطالعه ای که در مورد جنابعالی داشتیم در صنعت کنسانتره نیز فعال بودید؛ چگونه به این حوزه وارد شدید؟
جواب: با توجه به سوابق صادراتی بنده در کشور، شرکت هلندی ' سیرایزر' به من نمایندگی خود در ایران را اعطاء کرد و به این ترتیب در سال 1378 شمسی اولین فعالیت شراکتی با این شرکت خارجی آغاز شد. ناوگان ترابری در آن دوران در وضعیت اسف باری بود و کامیون های یخچال دار ایرانی توان تردد به اروپا را نداشتند تا محصولات کنسانتره را به آن کشورها برسانند. در همین راستا چگونگی صادرات کنسانتره به کشورهای اروپایی با توجه به شرایط حاکم بر کشور را بررسی کردم . طی گفت و گوهای فراوان با کارشناسان و متخصصان این حوزه، طرح ابتکاری خود را در این رابطه اجرا کردیم؛ به طوری که کنسانتره ها را در داخل کشور فریز و از بندر عباس به اروپا از طریق کشتی صادر کردیم. فریز شدن کنسانتره سبب شد تا این محصولات در کشتی و در طول مسیر کیفیت خود را از دست ندهد و به این ترتیب هزینه حمل و نقل بسیار کاهش یافت. در آن سال بیش از 16 هزار و 500 تن کنسانتره به آلمان، هلند و بلژیک صادر شد تا رکورد صادرات ایران به کشورهای اروپایی شکسته شود. شرکت به اندازه ای در عرصه بین المللی موفق بود که پس از حوادث 11 سپتامبر یکی از پنج نفر ایرانیان بودم که ویزای حضور در نمایشگاه آلمان صادر شد که در آن نمایشگاه نیز موفق به صادرات 500 تن کنسانتره شدم.
سوال: شکوفاترین دوران اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی را چه زمانی می دانید؟
جواب: در سال 1372 شمسی فعالیت های اقتصادی خود را آغاز کردم و دولت اصلاحات را موفق ترین دولت در حوزه اقتصادی می دانم.
سوال: به نظرتان دلیل اصلی موفقیت دولت هفتم و هشتم در حوزه اقتصادی چه بود؟
جواب: رویکرد دولت در مجامع بین المللی سبب شد تا جهان دید مثبتی نسبت به ایران پیدا کند و کشورهای دیگر به سرمایه گذاری در ایران علاقه مند شوند. به جرات می گویم که دولت اصلاحات در حوزه اقتصادی بسیار پاک بود.
سوال: به عقیده شما حوزه سیاست چقدر در توسعه اقتصادی دخیل است؟
جواب: بنظرم حوزه سیاست 100 درصد در حوزه اقتصادی اثرگذار است و ایران این را به وضوح در دولت های مختلف تجربه کرده است.
سوال: بزرگترین انتظار شما از تیم اقتصادی دولت دوازدهم چیست؟
جواب: روند توسعه مثبت اقتصادی باید در معیشت مردم دیده شود؛ به عقیده بنده رانت اقتصادی مانع جدی برای توسعه اقتصادی است.
سوال: نقش وزارت امور خارجه در توسعه اقتصادی را چگونه ارزیابی می کنید؟
جواب: سوال بسیار بجایی بود؛ متاسفانه همه سفیرهای جمهوری اسلامی ایران امنیتی و سیاسی هستند و هیچ سررشته ای در مسائل اقتصادی ندارند. سفارتخانه ها دروازه های کشور هستند و حتی نوع رفتار کارکنان و دکور سفارتخانه در ایجاد تعامل با مجامع بین المللی بسیار مهم است. باید قبول کرد که سفارتخانه ها نمایشگاهی از کشوری است که آن را تمثیل می کند؛ متاسفانه حتی برخی از سفرا به ظاهر خود نیز توجه نمی کنند و نیازمند حضور مشاوران اقتصادی در سفارتخانه ها هستیم. در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد تمامی پول بنده در خارج از کشور بلوکه شد و سفارت ایران نه پیگیر ماجرا شد و نه مسئولیتی قبول کرد.
سوال: وضعیت تجارت در دولت تدبیر و امید چه تغییری کرد؟
جواب: برجام گشایش اقتصادی را به ارمغان آورد و ما امروز در گردش پول و انتقال آن به ایران هیچ مشکلی نداریم.
سوال: آیا در دوران دانشجویی در تشکل های دانشجویی فعال بودید؟
جواب: بله علاقه زیادی به فعالیت های دانشجویی داشتم. هرچند در آن دوران دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه تشکل سیاسی آنچنانی نداشت ولی اولین نشریه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه را راه اندازی کردیم. همیشه به دنبال فعال کردن امور صنفی دانشجویان بودم؛ البته در چند مورد در رابطه با مشکلات وضعیت خوابگاه ها و سرویس های دانشجویی وارد عمل شدیم که خوشبختانه نتیجه داد.
سوال: به فعالیت های سیاسی و اجتماعی نیز علاقه مند هستید؟
جواب: همیشه در کنار مسائل اقتصادی به موضوعات اجتماعی و سیاسی حساس و علاقه مند بودم و حتی یک دوره در انتخابات شورای اسلامی شهر ارومیه نیز شرکت کردم.
سوال: آیا درست شنیدم! در انتخابات شورای شهر؟
جواب: بله، به تشویق برادرم در دومین دوره انتخابات شوراها از حوزه انتخابیه ارومیه ثبت نام کردم.
سوال: چرا در انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت کردید؟
جواب: زنان توانمند بسیاری در ارومیه وجود دارد که در آن دوران فرصت حضور در انتخابات برایشان فراهم نبود؛ با شرکت در انتخابات خواستم نشان دهم که بانوان نیز می توانند در مدیریت شهری نقش ایفا کنند.
سوال: در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی نیز نامزد شدید؟
جواب: بله و دلیل ورود به انتخابات اتاق بازرگانی تشویق همکاران و دوستانم بود که رای اول کمیسیون بازرگانی اتاق ارومیه را کسب کردم.
سوال: در ستادهای انتخاباتی نیز فعال بودید؟
جواب: همیشه به دنبال اعتدال بودم و معتقدم که افراط و تفریط مانع توسعه است؛ اولین فعالیتم در ستادهای انتخاباتی را در سال 1375 شمسی آغاز کردم و طرفدار کارگزاران سازندگی بودم.
سوال: جالب ترین خاطره ای که از فعالیت در ستادهای انتخاباتی داشتید، چه بود؟
جواب: در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376، دختر نوزادم را در قنداق بچه و با اتوبوس به تهران فرستادم تا در ارومیه کارهای ستاد را پیگیر باشم.
سوال: به عنوان یک بانوی موفق برای جوانان چه توصیه ای دارید؟
جواب: متاسفانه شکاف اجتماعی انگیزه جوانان را از بین برده است؛ جوانان را باید به آینده ایران امیدوار کرد. فرصت برای شکوفایی جوانان باید هموارتر شود. در روزهای حساس اوایل انقلاب جوانان 20 ساله به عنوان فرمانداران موفق این کشور نقش آفرینی می کردند ولی امروز اجازه شکوفایی 30 ساله ها را نیز به عنوان بخشدار نمی دهند. از جوانان می خواهم به آینده امیدوار باشند و نسبت به اعتلای کشور تلاش کنند.
سوال: سخن آخر؟
جواب: آذربایجان غربی وضعیت اقتصادی و بسیاری از شاخصه های رتبه مناسبی ندارد؛ امیدواریم ظرفیت های جذب سرمایه گذار گردشگری و واحد تولیدی مدنظر قرار گیرد.
وحید قلیزاده، رئیس اتحادیه حمل و نقل ارومیه با بیان اینکه فاطمه قنبرپور اولین فعال اقتصادی است که نمایندگی شرکت حمل و نقل بین المللی در آذربایجان غربی را راه اندازی کرده است، گفت: این بانو الگوی فعالان اقتصادی در منطقه است.
به گزارش ایرنا فاطمه قنبرپور تنها نمادی از زنان فعال و تلاشگر این سرزمین است که در عرصه های مختلف اقتصادی و سیاسی نقش آفرینی می کند؛ وی با ایجاد اشتغال برای 10 نفر به طور مستقیم الگوی کارآفرینی برای زنان به شمار می رود.
3214/ 3072
** مصاحبه کننده: شاهین سپهراد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.