مینو رفیعی روز شنبه در مراسم آغاز به کار دوره آموزشی دو روزه هماهنگی و مدیریت برنامه های آگاهی از خطرات مین در ارومیه افزود: این افراد در طول 12 سال از این آموزش ها بهره مند شده اند.
وی اظهار کرد: طرح آگاهسازی پیشگیری از معلولیت های ناشی از انفجار مین در پنج استان کشور اجرا می شود و با ارائه آموزش های آگاهسازی از سال 84 تاکنون شاهد تغییر رفتار ساکنان نوار مرزی بودیم به طوری که تلفات ناشی از انفجار مین بسیار کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت های ناشی از انفجار مین نمونه مشارکت بین بخشی و بین المللی است و امضای تفاهمنامه همکاری با صلیب سرخ در راستای بهره مندی از تجربیات جهانی و آخرین متدهای آموزشی و نیز انتقال تجربیات سازمان بهزیستی به کشورهای درگیر جنگ در این مقوله است.
وی ادامه داد: سال گذشته 787 هزار نفر در پنج استان آلوده به مین تحت آموزش قرار گرفتند.
نماینده صلیب سرخ در ایران نیز با بیان اینکه فعالیت های بهزیستی در آگاهسازی پیشگیری از معلولیت های ناشی از انفجار مین ستودنی است، گفت: از 13 سال پیش صلیب سرخ فعالیت های آگاهی بخشی و توانبخشی قربانیان مین را در ایران آغاز کرده و تا به امروز توانسته با نهادهای مختلفی از جمله بهزیستی همکاری داشته باشد.
مارک آکرمن /Mark Akerman/ افزود: برگزاری این دوره نخستین گام پس از امضای همکاری مشترک با سازمان بهزیستی در زمینه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت های ناشی از انفجار مین است.
وی ادامه داد: درصدد هستیم در این تفاهمنامه همکاری سه محور تقویت مربی، ظرفیت سازی و اجرای تحقیقات مشترک را پیگیری کنیم.
آکرمن گفت: بهزیستی شریک کاری خوبی است و امیدواریم با توجه به تجربیات ارزنده بهزیستی در حوزه پیشگیری بتوانیم به ایده مشخص و روشن در آگاهسازی دست یابیم.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: 236 هزار نفر از ساکنان مرزی استان از برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت های ناشی از انفجار مین بهره مند شده اند.
سعید فریور افزود:رشد 16 درصدی آموزش گیرندگان سال 95 نسبت به سال 94 ناشی از اهتمام سازمان بهزیستی به مقوله آگاهسازی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر عشایر، دانش آموزان، ترددکنندگان مرزی، دامداران و کشاورزان از برنامه های آموزشی بهره مند می شوند.
وی اظهار کرد:کودکان و زنان خانه دار در محدوده خطر ناشی از انفجار مین قرار دارند و به خاطر جابجایی مین ها ناشی از رانش زمین به داخل شهرها این دو گروه جمعیتی نیز از امسال تحت آموزش آگاهسازی قرار می گیرند.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی در زمینه آموزش ها ارائه شده با جامعه هدف در این زمینه به عنوان یکی از استان های برتر کشور در سال های گذشته شناخته شده و در این زمینه لوح تقدیر نیز دریافت کرده است.
آذربایجان غربی در هشت سال دفاع مقدس یکی از جبهه های فعال در جنگ با رژیم بعثی عراق و گروهک های ضد انقلاب بود.
مین ها، گلوله ها و مواد منفجره باقی مانده از دوران دفاع مقدس وارثان جنگ تحمیلی هستند که بعد از گذشت سال ها هنوز دامنگیر مردمان نقاط مرزی شده اند و واقعیت تلخ این است که گریزی از مواجه نشدن با این میهمانان ناخوانده برای اهالی مناطق مرزی و جنگ زده وجود ندارد .
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.