مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صرفه جویی 74 میلیون مترمکعبی   در مصرف آب در بخش کشاورزی با   اجرای طرحهای مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه درطی سه سال گذشته تا کنون در استان خبرداد.

فیض الله شمس در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی بااشاره به صرفه جویی 74 میلیون متر مکعب در مصرف آب با اجرای طرحهای مصوب احیای دریاچه ارومیه، افزود:جهاد کشاورزی استان در 9 شهرستان حوضه دریاچه ارومیه از سال 93 تا کنون مقدار 7 هزار و 200 هکتار آبیاری تحت فشار، 474 کیلومتر انتقال آب با لوله و اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی  به مساحت 3 هزار و 200 هکتاررا عملیاتی کرده است.

وی گفت: از محل اعتبارات عمرانی استانی، 102 پروژه با اعتبار مصوب 220 میلیارد ریال در کمیته های برنامه ریزی شهرستانها برای اجرای احداث کانال های آبیاری ، طرحهای کوچک تامین آب ، لایروبی و مرمت قنوات ، احداث استخرهای ذخیره آب کشاورزی و انتقال آب با لوله  اختصاص یافته که به تناسب دریافت تخصیص اقدامات لازم بعمل خواهد آمد.

شمس با اشاره به اولویت ها و برنامه های  شاخص بخش آب و خاک جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در سال جاری گفت: افزایش راندمان آبیاری با بهره گیری از تمام پتانسیل ها ی آبی استان  با اجرای روش های نوین آبیاری  و توسعه  شبکه های آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی و استفاده از آخرین دانش و یافته های علمی  برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید و اشتغال، کمک به احیای دریاچه ارومیه و افزایش رفاه و درآمد روستائیان است.

وی با بیان اینکه کل اراضی استان مجهز شده به سیستم های نوین آبیاری 53 هزارهکتار بوده است تصریح کرد: در سال گذشته مقدار 3هزار و 417 هکتار از اراضی استان به آبیاری بارانی و قطره ای تجهیز شده  که در سالجاری برای اجرای 6هزار و 250 هکتار برنامه ریزی شده است که عملیات اجرائی در سالهای اخیر برای کمک به احیای دریاچه ارومیه شدت گرفته است.

مدیر آب وخاک و فنی مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: عملیات نقشه برداری ، طراحی برای اجرای ابیاری تحت فشار درسطح 16هزارهکتارعملیاتی شده وبرای کشاورزان و متقاضیان طرحهای آبیاری تحت فشار از نظر اعتبار هیچگونه محدودیت اعتباری وجود ندارد و سازمان جهاد کشاورزی استان آماده ارائه خدمات در این زمینه به کشاورزان است.

وی با اشاره به مزایای طرحهای تجمیعی از جمله مدیریت یکپارچه آبیاری و بهره برداری از اراضی، کاهش هزینه ها و افزایش کارائی مصرف آب اظهار کرد: مهمترین سیاست و برنامه سازمان جهاد کشاورزی اجرای طرحهای تجمیعی دراستان بوده و برای اجرای 91 طرح تجمیعی  با مساحت 16 هزار هکتار برنامه ریزی شده که تا کنون 14 طرح  با مساحت یک هزار و 1281 هکتار به اتمام رسیده و 164 چاه مجازوغیرمجازدر این راستا مسدود شده است.

شمس با بیان اینکه مطالعه و اجرای شبکه های  نوین آبیاری و زهکشی با هدف افزایش راندمان آبیاری در استان انجام می شود افزود: مطالعه و اجرای شبکه های فرعی آبیاری و آبیاری تحت فشار در حوضه ارس و زاب  درسطح  شهرستانهای پیرانشهر ، پلدشت ، ماکو ، چایپاره ، خوی و چالدران از محل صندوق توسعه ملی جهت مهاررودخانه های مرزی شروع شده است.

وی مساحت اراضی طرح مذکور در دو حوضه ارس و زاب را 61 هزار و 570 هکتار اعلام کرد و گفت: تعداد 21 پروژه از سال 94شروع و تاکنون با هزینه کرد سه هزار و350 میلیارد ریال، 8هزارو700 هکتار به بهره برداری رسیده است.

مدیر آب وخاک و فنی مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه پیشرفت کل پروژه حوضه ارس 23 درصد و حوضه زاب پیرانشهر 43 درصد است،  تصریح کرد:  اجرای طرح ها با توجه به  شرایط اجتماعی و بومی منطقه، تهیه  نقشه های کاداستربه روز، در جهت افزایش بهره وری کشاورزی در منطقه و افزایش تولید،  جلوگیری از مهاجرت روستائیان و تثبیت جمعیت در مرزها و ایجاد اشتغال موثر انجام می شود.

وی با بیان اینکه تکمیل پروژهای حسنلوی نقده و زولای سلماس از محل اعتبارات ملی انجام شده است،  یادآورشد: پروژه های دریک سلماس ، پایاب سد نازلو ، دشت میاندوآب و حوضه نازلو از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه و احداث شبکه های فرعی در حال اجراست که تا کنون 3هزار 256 هکتاراجرا شده و در سالجاری نیز ادامه عملیات پروژه ها اجرا خواهد شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.