خلیل مستوفی روز پنجشنبه در حاشیه این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به لزوم برگزاری این نمایشگاه افزود: لباس ها، بناهای تاریخی، مردم شناسی و مدرسه سازی از ویژگی هایی است که آشنایی هر شهروند ارومیه ای به لحاظ فرهنگی با آن ضروری است.
وی اضافه کرد: این عکس ها دوره های حکومت چندشاه از جمله ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، محمدشاه و احمد شاه را نشان می دهد.
وی ادامه داد: 150عکس شامل 14 عکس 60 در 70 و 136 عکس 30 در 40 در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
وی بیان کرد: ملک خان میرزا، علی خان والی، لاذار میرزایوف و دکتر کوژل فرانسوی از جمله عکاسان این مجموعه نفیس هستند.
وی با اشاره به اینکه از سال 1375 شمسی به گردآوری این آرشیو مشغول است، افزود: برای جمع آوری این عکس ها با مشکلات عدیده ای روبرو بودم به طوری که به خاطر یک عکس به روستای دورافتاده یا استان های دیگر سفر کرده ام.
وی با بیان اینکه تهیه همه عکس ها با هزینه شخصی وی بوده است، گفت: برخی از عکس ها را از دانشگاه هاروارد آمریکا خریداری کرده ام.
وی اظهار کرد: عکس هایی مربوط به خیابان اردشیرخانی یا شهرچایی که الان به خیابان کاشانی مشهور است، پرتره شاعران، حاکمان، علما و میدان های تاریخی ارومیه در این نمایشگاه به چشم می خورد.
مستوفی گفت: ملک قاسم میرزا، علی خان والی، میرزا محمد کریم خان، میکائیل عکاسباشی، سیمون آیرم (عکاس مسیحی)، حسنعلی میرزا، نظرخان میرزایف(عکاس مسیحی) و میرزا محمدخان فوتوغرافچی از جمله نخستین عکاسان فعال در ارومیه در دوره قاجار به شمار می روند.
به گزارش ایرنا خلیل مستوفی متولد 1349 شمسی در ارومیه و عکاس و مجموعه دار عکس های قدیمی ایران است.
وی عضو انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی بوده و گرایش عکاسی وی مستند اجتماعی و فتو ژورنالیستی است.
کتاب عکس 'ارومیه به روایت تصویر در دوره قاجار' در لیست آثار این هنرمند به چشم می خورد.
نورپردازی جشنواره کشوری نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دومین جشنواره منطقه ای تئاتر دفاع مقدس در کارنامه هنری وی می درخشد.
شرکت در جشنواره بین المللی فیلم و عکس سینمای جوانان ایران در سال های 1375 تا 1377شمسی و نمایشگاه های گروهی مختلفی در بین سال های 1387شمسی تا 1393 شمسی از جمله نمایشگاه های عکس در مراغه، عکس اعتیاد در ارومیه، عکس عاشوریان در ارومیه در کارنامه هنری این عکاس وجود دارد.
وی همچنین در نمایشگاه گروهی در استانبول در سال 1384 شمسی شرکت کرده و نمایشگاه انفرادی عکس اعتیاد را نیز در 1380 شمسی برگزار کرده است.
این نمایشگاه در نگارخانه میلان به نشانی خیابان مولوی- خیابان امین- خیابان ارمغان- خیابان ارغوان- نبش کوچه هفتم تا 10 مرداد از ساعت 5 تا 10 عصر برای بازدید علاقه مندان دایر است.
7129/2093 خبرنگار: توحید محمودپور انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.