حجت الاسلام جابر شوقی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان تغییر قابل توجهی نسبت به سال گذشته نداشته و امیدواریم با توجه به برداشت گندم در هفته های آینده، رقم جمع آوری زکات در استان با سرعت بیشتری افزایش یابد.
وی اضافه کرد: زکات دریافتی از کشاورزان و دامداران در آذربایجان غربی در حوزه های عمران روستایی و کمک به نیازمندان هزینه می شود و از ابتدای سال تاکنون 77 میلیارد ریال برای کمک به نیازمندان و فقرا اختصاص داده ایم.
وی اظهار کرد: همچنین در این مدت 16 میلیارد ریال از محل زکات جمع آوری شده در آذربایجان غربی به بهبود وضعیت عمرانی روستاهای محروم اختصاص یافته است.
رئیس اداره اجرایی ستاد زکات آذربایجان غربی با اشاره به پیش بینی 240 میلیارد ریالی برای جمع آوری زکات در سال جاری در استان گفت: مطمئن هستیم که می توان به این رقم دست یافت که برای همین امر نیز بیش از 2 هزار عامل افتخاری ترویج فرهنگ زکات در روستاها به کار گرفته شده اند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 210 میلیارد ریال زکات در آذربایجان غربی جمع آوری شد که 40 میلیارد ریال بیشتر از سال 94 بود.
با این رقم زکات جمع آوری شده، آذربایجان غربی در سال 95 رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داد.
زکات در لغت، به 2 معنای رشد و نمو و پاک آمده است.
کلمه «زکات» به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد، به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیرو برکت را دارد، و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.
در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشان آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.
همراهی این‌ دو به جهت اهمیت ویژه آنها است زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکاتنیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و ذکر زکات در کنار نماز نشانه جامعیت اسلام و همه جانبه‌نگری دین مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی هستند که زکات به آنها تعلق می گیرد.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.