اسمعیل کریم زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای این طرح در روستاهای 9 شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اظهار کرد: این طرح در 147 روستای شهرستان‌های ارومیه، مهاباد و سلماس توسط سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی استان اجرا شده است.
به گفته وی 147 روستای دیگر نیز در شهرستان‌های سلماس، نقده، میاندوآب، اشنویه، شاهین دژ، بوکان و تکاب توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تحت پوشش طرح آگاه سازی، آموزش و جلب مشارکت های جوامع محلی قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح 83 نفر در قالب 20 تیم به روستاها اعزام شدند، ادامه داد: در این طرح برای سه هزار و 675 نفر گواهینامه آموزشی صادر و 147 جلسه در جوامع محلی برگزار شده است.
کریم‌ زاده به توزیع سه هزار حلقه لوح فشرده نیز اشاره کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان با 33 تیم و یکهزار و 230 مربی در هفت شهرستان نقده، بوکان، اشنویه، شاهین‌دژ، تکاب، میاندوآب و سلماس اقدامات آموزشی خود را برگزار کرده و نقش به سزایی در روند کاهش آب مصرفی در حوزه کشاورزی در روستاهای این شهرستان‌ها ایفا کرده است.
به گزارش ایرنا، ارتفاع بارش های کشور از ابتدای مهر سال گذشته تا 15 خرداد سال جاری (سال آبی 96 – 95) به 222 میلی متر رسیده که این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 2 درصد کاهش داشته است.
حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از 500 میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به 2.5 میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
412 کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است تا ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های 93 و 94 در مجموع 414 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلنی به اجرا درآمده و 12 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.
طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه 2.5 میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
تاکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه 100 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.
3214/3072
** خبرنگار: شاهین سپهراد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.