به گزارش ایرنا، محمدبانی سفید روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این سد و بند انحرافی در 20 کیلومتری شهر خوی و بر روی روخانه قطور احداث می شود و کنترل و انتقال آب روخانه قطور به مزارع کشاوری 20 روستا از اهداف اصلی احداث آن به شمار می رود.
وی ادامه داد: ساخت بدنه این سد با 4 رسوب گیر رو به اتمام بوده و در حال حاضر احداث کانال های این سد انحرافی به طول 60 کیلومتر آغاز شده است.
مجری سد انحرافی بویلاپوش با بیان اینکه سالانه 200 میلیون متر مکعب آب از رودخانه قطور در محدوده ساخت این سد جاری و از دسترس خارج می شود، افزود : این سد روزانه به میزان 12 متر مکعب در ثانیه آب این رودخانه را به حوضچه های رسوب گیر سد انحرافی بویلاپوش انتقال خواهد داد.
وی گفت: پس از رسوب گیری آب مورد نیاز 6 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی 20 روستا از طریق 60 کانال بتنی تامین و امکان اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در این منطقه را فراهم می کند.
وی اعتبارات این طرح را 700 میلیارد ریال و محل تامین آن را اعتبارات رودخانه های مرزی اعلام و تصریح کرد: تاکنون برای اجرای این طرح 128 میلیارد ریال هزینه شده و امسال برای اجرای آن 350 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که با صرف این اعتبار این بدنه و حوضچه های سد تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا، دشت شهرستان خوی در برداشت آب از منابع زیر زمینی به علت بحران آب در سفره های زیر زمینی به عنوان دشت ممنوعه حفر چاه در آذربایجان غربی اعلام شده است و این در حالیست که سالانه بیش از 180میلیون متر مکعب از آب رودخانه های قطور و الند خوی به علت نبود طرح های مهار و کنترل آب از دسترس خارج می شود.
سد انحرافی بویلاپوش بر روی رودخانه قطور خوی و نیز سرشاخه‌های متعددی نظیر چیلیک، کلندسو، آورش، قیله‌لیق، سریک، غازان، الند و قودوغ بوغان احداث می شود.
عملیات آغاز ساخت این سد در سال 1388 شروع شد اما به دلیل نبود اعتبار لازم به صورت نیمه کاره رها شد و به گفته رئیس اداره امور آب خوی این سد هم اکنون پیشرفت 40 درصدی دارد.
با اتمام ساخت سدبویلاپوش، 38 هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان تحت پوشش آبیاری قرار می گیرد.
7133/3072
** خبرنگار: سعید فرجی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.