جلیل جباری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این مراسم آئینی در نیمه نخست مرداد ماه هر سال برگزار می شود، افزود: امسال نیز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی ذیربط و خدمات رسان آماده برگزاری این مراسم است.
وی با بیان اینکه این مراسم به مدت سه روز از پنجم لغایت هفتم مرداد ماه برگزار می شود، اظهار کرد: برگزاری آئین مذهبی ارامنه جهان همه ساله در ایران ضمن اینکه نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان غربی است، صلح و دوستی ایرانیان را به تصویر می کشد.
به گزارش ایرنا، مراسم سالانه مذهبی ارامنه جهان تحت عنوان باداراک همه ساله در کلیسای تاریخی تاتائوس مقدس 'قره کلیسا' در شهرستان چالدران برگزار می شود.
در این مراسم ارامنه دیگر کشورهای جهان از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورها نیز شرکت می کنند.
ارامنه ایران و جهان در این مراسم با اعمالی همچون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید دادن به نوزادان خود در قالب مراسم باداراک یا عشای ربانی این روز را گرامی می دارند.
در طول این مدت زائرین قره کلیسا اعمال خاص این کلیسا را شامل روشن کردن شمع، راز و نیاز با خدا، غسل تعمید نوزادان و قربانی کردن گوسفندان را به جای می آورند و با انجام این اعمال از خداوند بزرگ طلب رحمت و مغفرت گناهان را می کنند.
قره کلیسا یا کلیسای تاتائوس یکی از زیباترین آثار تاریخی واقع در شمال آذربایجان غربی است که نظر هر گردشگری را با معماری بی نظیرش به خود جلب می کند.
این کلیسا قدیمی ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می رود و قدمت آن به قرن های هفتم و دوازدهم میلادی می رسد.
قره کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف است در 20 کیلومتری شمال شرق چالدران و بر روی مزار تاتائوس حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است.
این کلیسا قدیمی ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می رود و قدمت آن به قرن های هفتم و دوازدهم میلادی می رسد.
این بنای تاریخی و مذهبی به سبب برخورداری از معماری بی نظیرش در تیرماه سال 87 شمسی به عنوان نهمین اثر ثبت شده کشور در سی و دومین نشست میراث جهانی یونسکو در فهرست آثار تاریخی جهان قرار گرفت.
قره کلیسا (کلیسای تاتائوس) در هفت کیلومتری جاده چالداران قره ضیاءالدین و در دامنه کوه و روی تپه ˈماهورˈ قرار دارد.
آذربایجان غربی علاوه بر مراسم جهانی قره کلیسا در نیمه اول مرداد سال جاری، میزبان 2 رویداد مهم کشوری دیگر از جمله ( جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری و چهارمین نمایشگاه صنایع دستی ) خواهد بود.
چهارمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور هنرمندان شاخص و برتر صنایع دستی و هنرهای بومی استان های مختلف کشور به میزبانی شهر ارومیه و به مدت پنج روز از تاریخ نهم لغایت سیزدهم مرداد 96 برپا می شود.
'جشنواره منطقه ای سفره ایرانی غذاهای بومی و محلی' نیز با مشارکت استان های اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و به میزبانی ارومیه به مدت سه روز از چهارم تا ششم مرداد 96 برگزار می شود.
8135/ 3072
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.