حسین دهقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال جاری 2 هزار و 500 لیتر سم سایپرمترین و یک هزار و 300 لیتر سم فلومترین در قالب پیشگیری و مبارزه با انگل های خارج بدن دام با اعتبار یک میلیارد و 150 میلیون ریال خریداری و مصرف شد.
وی اضافه کرد: هزینه های سمپاشی و مبارزه نیز 2 میلیارد و 150 میلیارد ریال بوده است.
وی اظهار کرد: مبارزه با انگل های خارجی در راستای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو همچنان در استان تداوم دارد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی بیان کرد: در این راستا در سال گذشته 45 هزار و 199 راس گاو و بیش از 2 میلیون مترمربع جایگاه های نگهداری دام سمپاشی شد که این برنامه امسال نیز با همین تعداد ادامه می یابد.
دهقان افزود: واکسنی برای این بیماری در دام وجود ندارد و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، ذبح خارج از کشتارگاه ها و خرید نکردن گوشت حاصل از کشتارهای غیرمجاز ضروری است.
وی خودداری از مصرف گوشت گرم تازه ذبح شده، پرهیز از مصرف جگر به صورت خام، استفاده از دستکش هنگام خرد کردن گوشت، اجتناب دامداران از لمس کنه های مشاهده شده روی بدن دام و ممانعت از بازی بچه ها با دام و ملامسه دامها، خودداری شیردوشان از جدا و له کردن کنه های مشاهده شده روی بدن دام را از موارد لازم برای در امان ماندن از ابتلای انسان به این بیماری بیان کرد.
به گزارش ایرنا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که آلودگی با این ویروس در دام ها علائم بالینی ایجاد نمی کند و به صورت معمول از طریق گزش کنه های آلوده و یا از طریق تماس انسان با بافت های آلوده در زمان کشتار دام به انسان منتقل می شود.
تعدادی از حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، بز، گوسفند، خرگوش و شترمرغ میزبانان تکثیر کننده این ویروس هستند و کنه هایی که از این دام ها خونخواری می کنند می توانند آلوده شده و آلودگی را به نوزادان خود منتقل کنند.
بافت های مختلف در دامهای آلوده از جمله خون و گوشت آلوده شده و می توانند ویروس را در محیط منتشر یا در صورت تماس به انسان منتقل کنند و به همین علت کشتار دامها در کشتارگاه ها و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.
7125/2093 **خبرنگار : طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.