سعیده صالح غفاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منشا این بیماری ناشناخته بوده و در حال حاضر یکی از نگرانی های اصلی مسئولان، گسترش زیاد این بیماری است.
وی ادامه داد: نگهداری از برخی بیماران اوتیسمی بسیار طاقت فرساست و مدارس معمولی آنان را پذیرش نمی کند؛ مدارس استثنایی نیز به صورت جدی نسبت به پذیرش دانش آموزان مبتلا به این بیماری اقدام نمی کند و به همین دلیل خانواده های این بیماران دچار مشکلات فراوانی می شوند.
به گفته وی این موسسه در شناساندن بیماری اوتیسم و جذب کمک های مسئولان کشوری با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات قابل قبولی در چهار سال گذشته داشته و از زمان آغاز به کار این موسسه تاکنون 22 هزار بیمار اوتیسمی در کشور شناسایی شده است.
وی با اشاره به اینکه چهل سال پیش از هر پنج هزار نفر در سطح جهان یک نفر به بیماری اوتیسم مبتلا می شد، گفت: امروزه از هر 65 نفر، یک نفر در کشورهای مختلف دنیا به این بیماری گرفتار می شود.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در سه سال گذشته، تدوین سند ملی اوتیسم بوده که با شبکه سازی در استان ها به سمت اهداف خود حرکت کرده است.
وی با بیان اینکه در آذربایجان غربی نیز 200 بیمار اوتیسمی شناسایی شده، گفت: تنها یک نفر دکترای روانشناسی کودک و نوجوان در این استان در حال ارایه خدمات است.
به گزارش ایرنا، اوتیسم نوعی اختلال تاثیرگذار بر رشد طبیعی مغز است که در آن برای تشخیص، مداخله پزشکی و بازتوانی شناختی باید سریع اقدام کرد اما کارشناسان معتقدند که ابتلا به این بیماری آخر راه نیست.
اوتیسم /Autism/ را همچنین نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی تعریف می کنند که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می شود.
این اختلال با علت نامشخص تا پیش از سه سالگی بروز می کند و بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد.
این بیماری ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای مبتلایان دشوار می کند و در بعضی موارد با رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری همراه است اما در صورت تشخیص زودهنگام و آغاز معالجه های پزشکی و بازتوانی شناختی در دوران طلایی (زیر سه سالگی) می توان تا حد زیادی عوارض آن بر کیفیت زندگی افراد را کاهش داد.
8137/3072
** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.