کامیار داهیم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با این اقدام تمامی دام های حساس استان بر علیه این بیماری در سه ماهه اول امسال به صورت رایگان واکسینه شدند.
وی انجام تست های لازم بر علیه بیماریهای سل، مشمشه و واکسیناسیون دامهای علفخوار بر علیه بیماری شاربن (سیاه زخم) را از دیگر برنامه های مستمر این اداره کل در سالجاری اعلام کرد و ادامه داد: در صورت بروز کانون های بیماری ها همه دام های مبتلا حذف و غرامت لازم به دامداران پرداخت می شود.
وی با اشاره به نظارت های بهداشتی در کشتارگاه ها و انجام کنترل های لازم در زمینه جلوگیری از بروز تب کریمه کنگو اضافه کرد: گوشت تهیه شده در کشتارگاه ها که با مهر دامپزشکی توزیع می شود، از نظر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو سالم است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در باره شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز گفت: با توجه به پایش ها و مراقبت های انجام شده و آزمایش های مستمر استان آذربایجان غربی در حال حاضر عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.
داهیم بیان کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، هاری و تب کریمه کنگو، مشمشه، تب مالت، جنون گاوی همه در زمره بیماری های مهلکی به شمار می آیند که قابلیت سرایت گسترده دارند.
وی گفت: این بیماری ها خسارات سنگین اقتصادی در برداشته و شرایط مبارزه و کنترل آنها دشواراست و همین دلایل ، آنها را به پدیده هایی شاخص و نیازمند توجه تبدیل کرده است.
به گزارش ایرنا از بین یکهزار و 415 عامل بیماری زای شناخته شده در انسان، 868 مورد یا61 درصد به طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق حیوانات انتقال می یابد.
آذربایجان غربی دارای 9 میلیون راس دام اعم از سبک و سنگین و انواع طیور و ماکیان است.
مرزی بودن استان و واقع شدن در کریدور مهاجرتی پرندگان باعث شده تا دامها و طیور استان بیشتر در معرض خطر بوده نیازمند توجه و نمونه برداری مستمر است.
7125/2093 **خبرنگار : طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.