به گزارش ایرنا، عزیز جوانپور روز یکشنبه طی نشستی با خبرنگاران افزود: طبق هماهنگی انجام شده تا پایان هفته جاری مشکل حذف 86 رشته تحصیلی مربوط به این دانشگاه برطرف می شود و دانشجویان می توانند در این رشته ها ثبت نام کنند.
وی با اعلام اینکه طی 2 سال گذشته هیچ هیات علمی در دانشگاه های آذربایجان غربی جذب نشده است، گفت: این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی اقدام به جذب سه هزار و 19 عضو هیات علمی کرده است.
جوانپور با بیان اینکه 60 درصد اعضای جذب شده به عنوان هیات علمی در دانشگاه های آزاد اسلامی آذربایجان غربی از فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی هستند، اظهار کرد: هم اکنون 21 رشته در مقطع دکتری در این دانشگاه ارائه شده است.
وی در رابطه با حذف 2 هزار و 800 رشته کارشناسی ارشد این دانشگاه در سطح کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، گفت: وزارت علوم از برخورد سلیقه ای پرهیز کند و به شائبه های سیاسی پایان دهد.
وی با ابراز گلایه از حذف برخی رشته های دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد، اظهار کرد: وزارت علوم در حالی اقدام به حذف رشته های کارشناسی ارشد کرده که مجوز همان رشته در مقطع دکتری برای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی را صادر کرده است.
وی ادامه داد: چگونه ممکن است صلاحیت برگزاری یک رشته در مقطع دکتری صادر شود ولی صلاحیت همان رشته در مقطع کارشناسی ارشد و در همان دانشگاه لغو شود؟
وی با بیان اینکه 43 درصد دانشجویان کل کشور در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تحصیل هستند، گفت: برخی از مراکز آموزش عالی از اعضای هیات علمی سایر دانشگاه ها در تدریس دروس خود بهره می برند و این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی رشته ها به طور مستقل دارای اعضای هیات علمی است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با محدود کردن فعالیت تشکل های دانشجویی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اذعان کرد: هیچ محدودیتی از سوی مدیریت دانشگاه اعمال نشده و بخشنامه های ارائه شده از سوی سازمان مرکزی اجرا شده است.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها نباید باشگاه جریان های سیاسی باشد، افزود: البته ضعف در عمکلرد برخی از تشکل های دانشجویی نیز در انتخابات گذشته محرز بود.
به گزارش ایرنا، طبق اطلاعیه وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری از منظر حقوقی مطابق ماده 3 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی که در تاریخ 11 آبان ماه 1389 به تصویب رسیده، حدود فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه از حیث مقطع و رشته تحصیلی و با توجه به مجوز شوراهای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم و ....(بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) تعیین می شود و براساس ماده 17 اساسنامه، ظرفیت پذیرش دانشجویان برای هر سال تحصیلی موضوع بند ماده 12 اساسنامه باید براساس نیازهای کشور و حسب مورد به تصویب نهایی 2 وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برسد.
همچنین بنابر بند یک بخش ب ماده 2 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب 18 مرداد 1383 پیشنهاد ضوابط و معیارهای کلی پذیرش دانشجو به مراجع ذی‌صلاح و سپس تعیین راهکارهای لازم، برنامه ریزی اجرایی، آموزشی، نظارت بر فعالیت‌های دانشگاه‌ها، ارزیابی مستمر فعالیت هرگونه واحد آموزش عالی.... و جلوگیری از ادامه فعالیت...... از وظایف مصرح قانونی وزارت عتف است.
براساس مصوبه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاریخ 3 دی ماه 1393 نحوه تعیین و اعمال ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی به شرح زیر است:
تعیین ظرفیت سالانه پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی و دفترچه آزمون دانشگاه آزاد اسلامی باید حسب مورد به تایید وزرای علوم ( و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) برسد.
کد رشته محل هایی که مجوز شورای گسترش آموزش عالی را ندارند، باید حداکثر تا اردیبهشت 1394 تعیین تکلیف شوند و مسئولیت بررسی و اعلام انطباق یا عدم انطباق، حسب مورد با این 2 وزارتخانه است و همچنین براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی مصوب 18 اسفندماه 1394تنها جایی که نامی از دانشگاه آزاد اسلامی آمده است در بند 4 ماده 2 بوده که مربوط به عضویت در شورای سنجش آن هم بدون حق رای است.
به این ترتیب عبارت رشته‌های مصوب پیش از سال 1394 مورد تایید است، در قانون سنجش پذیرش دانشجو به چشم نمی خورد و با توجه به اینکه قانون مؤخر ناسخ قوانین قبلی است، کمیته سه نفره فاقد جایگاه قانونی است.
از نظر روند بررسی رشته‌ها نیز مطابق با نص صریح قانون درخواست‌های دانشگاه آزاد در کمیسیون آموزش شورای گسترش مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و لازم به ذکر است که به منظور تسریع در پاسخ به درخواست های دانشگاه آزاد کمیته ویژه ای با حضور نمایندگان دانشگاه آزاد در وزارت علوم تشکیل شده است.
شورای گسترش ضمن بررسی درخواست ها، در صورت داشتن حداقل شرایط، مجوزهای لازم را صادر کرده و به تناسب تصمیم های متخذه اطلاعات مربوط به رشته‌های مصوب روی سامانه معاونت آموزشی و دانشگاه قرار می گرفته است.
نکته قابل توجه این است که در تمام دنیا مرجعی در نهادهای بالادستی تأیید مدارک را به عهده دارد و به طور طبیعی همین نهاد باید شاخص های نظارتی خود را تعیین کند لذا به طور منطقی یک زیرنظام نمی تواند جهت تائید مدارک خود احساس بی نیازی از نظارت و ارزیابی داشته باشد.
درخصوص دانشگاه‌های غیر انتفاعی به صراحت اعلام می‌شود با همان فیلتر و شاخص‌هایی که دانشگاه‌های دولتی بررسی می شود، دانشگاه‌های غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد هم مورد بررسی قرار می گیرد.
وزارت علوم کماکان آماده پذیرش درخواست‌های دانشگاه آزاد و بررسی آنها مطابق مقررات است کما اینکه امروز قرار بود طی جلسه ای این درخواست‌ها ارائه و بررسی شود که از سوی دانشگاه آزاد هیچ مراجعه‌ای به وزارت علوم نشده است که این امر را می توان ناشی از عدم تمایل به اجرای قانون تعبیر کرد.
موضع وزارت علوم، همواره حفظ کیفیت آموزش عالی بوده و طبعاً در اجرای قانون تحت تاثیر القائات غیر واقعی قرار نخواهد گرفت.
3072/3214
** خبرنگار: شاهین سپهراد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.