رئیس دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: به طور جدی از ذبح دام خارج از کشتارگاه و خرید گوشت حاصل از کشتارگاه های غیر مجاز خودداری شود.
 کامیار داهیم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی توصیه هایی را برای پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو عنوان کرد و گفت: دامداران و افرادی که با دام سروکار دارند باید به موارد مهم بهداشتی را رعایت کرده و از جداسازی و له کردن کنه‌های روی بدن دام خودداری کنند.
وی با توصیه بر نگهداری ۲۴ ساعت گوشت قرمز در یخچال قبل مصرف گفت: از مصرف گوشت گرم تازه ذبح شده خودداری شود و گوشت تازه باید حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و مورد سردسازی قرارگیرد.
رئیس دامپزشکی آذربایجان غربی به شهروندان توصیه کرد: از خوردن جگر تازه خام به جد خودداری شود و جگر خریداری شده باید به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری شود.
داهیم استفاده از دستکش هنگام خرد کردن گوشت، ممانعت از بازی بچه ها با دام و ملامسه دامها، خودداری شیردوشان از جدا و له کردن کنه های مشاهده شده روی بدن دام و اقدام به سم‌پاشی دام‌ها و جایگاه نگهداری آن‌ها و تمیز کردن محل نگهداری را از موارد لازم برای در امان ماندن از ابتلای انسان به این بیماری تب کریمه کنگو بیان کرد.
به گزارش ایسنا؛ بیماری تب کریمه کنگو یکی از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که آلودگی با این ویروس در دام ها علائم بالینی ایجاد نمی کند و به صورت معمول از طریق گزش کنه های آلوده و یا از طریق تماس انسان با بافت های آلوده در زمان کشتار دام به انسان منتقل می شود.
بافت های مختلف در دام های آلوده از جمله خون و گوشت آلوده شده و می توانند ویروس را در محیط منتشر یا در صورت تماس به انسان منتقل کنند و به همین علت کشتار دام ها در کشتارگاه ها و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.
مدتی است مطالبی درباره شیوع تب کریمه کنگو در کشور در فضای مجازی منتشر شده که موجب نگرانی شهروندان شده است اما خوشبختانه در آذربایجان غربی هیچ موردی از این بیماری مشاهده نشده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.