'نژاد جهانی' روز چهارشنبه در مراسم سی امین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت که با حضور استاندار آذربایجان غربی، جانشین فرماندهی سپاه شهدای استان و مهمانانی از اقلیم کردستان عراق برگزار شد، ضمن تقدیر از حضور مهمانان به رنج و اندوه بازماندگان و جانبازان شیمیایی پرداخت.
وی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی خدمات فراوانی را در سردشت انجام داده که مردم این شهرستان قدردان آن هستند اما به این معنا نیست که کمبود و نقصانی وجود ندارد.
وی از مسئولان استانی خواست تا با توجه به شرایط خاص و صعب العبور سردشت و پر هزینه بودن فعالیت های عمرانی در این شهرستان با یک رویکرد توسعه محور زیربنایی به ویژه در حوزه راه های مواصلاتی و اعمال ضرایب کمکی برای اختصاص بودجه های ترمیمی اقدام کنند.
فرماندار سردشت همچنین تلاش برای بهره مندی بیشتر مردم از خدمات ناشی از مبادلات مرزی، توجه به منابع طبیعی، توسعه گردشگری و توسعه مرز کیله را ازدیگر نیازهای این شهرستان عنوان کرد.
نژاد جهانی به موضوع جانبازان شیمیایی اشاره کرد و گفت: با توجه به فراگیر بودن جنایت رژیم بعث در هفتم تیر سال 1360 شمسی، مجموعه بنیاد شهید و سایر سازمان ها و کمیسیون های وابسته باید با سعه صدر بیشتری دروازه احقاق حق مردم را باز بگذارند تا شاهد رضایت بیش از بیش مردم سردشت باشیم.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز به وضعیت نامناسب جاده های مواصلاتی این شهرستان اشاره کرد و گفت: این شهرستان با وجود جاذبه های گردشگری بیشمار دارای جاده های سخت گذر است و امیدواریم به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه این دیار پیگیری ها برای احداث جاده سردشت به بوکان به مرحله اجرا برسد.
'رسول خضری' با اشاره به افتتاح پروژه تصفیه خانه فاضلاب و آبگیری سد سردشت در هفته گذشته که با حضور وزیر نیرو انجام شد، گفت: پروژه سد و نیروگاه سردشت در اشتغال منطقه تاثیرگذار خواهد بود و زمینه اشتغال جوانان بیکار منطقه را فراهم می کند.
خضری در خصوص بمباران شیمیایی سردشت افزود: سردشت نخستین شهری است که قربانی جنگ افزارهای شیمیایی شده است و باید به عنوان بزرگترین نماد صلح و قربانی تروریسم بین المللی به دنیا معرفی شود که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته اما کافی نبوده است.
وی ابراز امیدواری کرد تا احراز جانبازی بخش دیگری از مصدومان بمباران شیمیایی صورت بگیرد چون این افراد سند مظلومیت ملت ایران در عرصه بین المللی هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به همجواری سردشت با اقلیم کردستان اشاره کرد و گفت: این اقلیم به عنوان پرمصرف ترین بازار خاورمیانه بهترین پتاسیل برای درآمدزایی و ایجاد معیشت پایدار برای مرزنشینان را داراست و به همین خاطر درخواست اعطای مجوز منطقه آزاد تجاری و اقتصادی برای شهرهای سردشت و پیرانشهر یکی از اولویت های منطقه است.
به گزارس ایرنا، رژیم بعثی عراق در هفتم تیر 1360 با استفاده از بمب های شیمیایی گاز خردل چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه 119 نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.
هر ساله به یاد قربانیان بمباران شیمیایی یادواره شهدای شیمیایی سردشت در این شهرستان 111 هزار نفری برگزار می شود و جمعی از مسئولان کشوری و استانی نیز در این روز و در این یادواره شرکت می کنند یا پیام تسلیت برای مردم این شهر جنگ زده می فرستند.
3093
** انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.