به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی برپایی آموزه های قرآنی و ایجاد زمینه برای توجه بیشتر به قرآن کریم و آموزه های ناب و تمام نشدنی آن است و در این میان جوانان باید در سایه آموزش های مستمر از مرحله روخوانی با مهارت کافی عبور کنند و پا به عرصه عمل به آموزه های قرآنی بگذارند.
امام راحل که بارها بر ضرورت توجه به آموزه های انسان ساز قرآنی تاکید داشته اند در کلامی مدبرانه بزرگترین مشکل مسلمانان را کنار گذاشتن قرآن کریم دانسته و خطاب به جوانان ایران اسلامی فرموده اند که بهره مندی از آموزه های قرآنی، عاملی اثرگذار و بی نظیر در مقابله با هجمه ها و توطئه های دشمنان اسلام است.
رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از موارد متعدد فرمایشات خودشان در خصوص قرآن کریم فرموده اند: 'حقیقت این است که ما هنوز از قرآن خیلی دوریم و خیلی فاصله داریم، دل های ما باید قرآنی شود. جان ما باید با قرآن انس بگیرد و اگر بتوانیم با قرآن انس بگیریم، معارف قرآن را در دل و جان خودمان نفوذ بدهیم، زندگی ما و جامعه ما قرآنی خواهد شد؛ احتیاج به فعالیت و فشار و سیاست گذاری ندارد. اصل این است که دلمان، جانمان و معرفتمان قرآنی باشد . من باز هم به جوانان عزیزمان توصیه می کنم که با قرآن انس بگیرید و با قرآن مجالست کنید.'
یکی از مهمترین وظایف نهادهای دولتی و غیردولتی، فرهنگی و غیرفرهنگی در نظام مقدس جمهوری اسلامی برپایی مقدمات انس بیشتر مردم به ویژه جوانان با آموزه های ناب قرآنی است که در سال های اخیر با نیازسنجی های صورت گرفته، برنامه هایی در راستای روخوانی و روان خوانی و همچنین تدبر در قرآن و مفاهیم والای آن تمهید شده که مهمترین فصل اجرای این برنامه ها ماه مبارک رمضان بوده است.
از جمله برنامه هایی که در چند سال اخیر در کشور و آذربایجان غربی طرح ریزی شده و به اجرا درآمده است، طرح جمع خوانی قرآن کریم در روزهای 30 گانه ماه مبارک رمضان است که پس از اجرا در شهرهای مقدس، در دیگر شهرها و به ویژه ارومیه و شهرهای بزرگ استان به اجرا درآمد و امسال بیش از سال های گذشته مورد توجه مردم قرآن دوست قرار گرفت.
برای بررسی ابعاد مختلف اجرای طرح های قرآنی به ویژه جمع خوانی قرآن کریم و نقاط قوت و ضعف اجرای این طرح میزگرد ویژه ای با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه قرآنی در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان غربی برگزار شد تا وضعیت موجود زندگی قرآنی مورد بررسی قرار گیرد.
** وظیفه مسئولان قرآنی، برداشتن موانع انس مردم با قرآن است
مسئول کارگروه قرآنی و نفر نخست سه دوره پیشین مسابقات بین المللی قرآن کریم تهران در این میزگرد با اشاره به اینکه وظیفه مسئولان قرآنی، برداشتن موانع انس روز افزون مردم به ویژه جوانان با قرآن است، گفت: در این خصوص تاکنون کار چشمگیری صورت نگرفته است.
وحید وکیلی با تاکید بر اینکه خواسته اول خداوند متعال از پیامبر بزرگوار اسلام و نخستین آیات نازل شده به آن حضرت، خواندن قرآن است، افزود: از مهمترین مواردی که پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام به آن اهتمام داشتند نیز قرائت قرآن به مردم بود که این امر در میان هیاهوی مشرکان و موانع ایجاد شده با قدرت انجام می شد.
وی اظهار کرد: این اهتمام پیامبر اعظم (ص) نشان می دهد که قرائت قرآن کریم اثر وضعی بسیاری دارد و ما نیز باید با توجه به آثار قرائت کلام الهی، بیش از هر چیز به سمت قرائت روزافزون قرآن کریم و اهتمام جوانان به روخوانی و روانخوانی آیات الهی حرکت کنیم.
وی ادامه داد: این در حالی است که با وجود گذشت 39 سال از انقلاب اسلامی، هنوز کار بسیار کمی در خصوص انس با قرآن کریم و ایجاد زمینه برای روان خوانی قرآن کریم در بین آحاد مردم جامعه صورت گرفته است و برای بهبود این وضع باید راهبرد ویژه ای اتخاذ شود.
نفر نخست مسابقات بین المللی قرآن کریم تهران از عملکرد قابل توجه بسیاری از کشورهای اسلامی در خصوص روخوانی و حفظ قرآن کریم خبر داد و گفت: این امر در سفرهای مختلفی که نخبگان قرآنی کشورمان به کشورهای مسلمان نشین دنیا داشته اند، به خوبی مشاهده شده و باید از تجربه های موفق آن کشورها در این خصوص بهره برد.
وکیلی با تاکید بر اینکه روخوانی و روان خوانی قرآن کریم مقدمه تدبر و دقیق شدن به فرمایشات الهی در کلام الله مجید است، افزود: آئین های جمع خوانی قرآن کریم نیز در همین راستا پایه ریزی شده که با یاری خداوند متعال، نتایج بسیار خوبی نیز به همراه داشته است.
وی با اشاره به اینکه می توان با استفاده از نتایج این طرح به اهداف افزایش انس با قرآن کریم در جامعه دست یافت، اضافه کرد: برگزاری هرچه بهتر این آئین و حضور پرشورتر مردم به همراهی نهادهای دولتی و موسسه های غیردولتی در کشور و آذربایجان غربی بستگی دارد و نباید از اثرات این مشارکت غافل بود.
مسئول کارگروه قرآنی آذربایجان غربی اظهار کرد: امسال بهترین روند برگزاری آئین جمع خوانی را در استان به ویژه شهر ارومیه داشته ایم و توانستیم بدون اجبار در حضور، تعداد زیادی از مشتاقان قرآن که بخش عمده ای از آنان جوانان بودند را به این محفل قرآنی بکشانیم.
وی از برگزاری 15 محفل جمع خوانی قرآن کریم در رمضان امسال در آذربایجان غربی خبر داد و بیان کرد: علاوه بر آن در چندین مسجد و حسینیه ارومیه، محفل جمع خوانی برگزار شد و برای نخستین بار جمع خوانی نوجوانان را در منطقه محروم شهر برگزار کردیم که با استقبال نوجوانان و خانواده ها مواجه شد.
وکیلی با اشاره به برگزاری 270 کرسی تلاوت تنها در شهر ارومیه و برگزاری 42 کرسی تلاوت در نیمه نخست ماه رمضان امسال در استان اظهار امیدواری کرد که با تداوم اجرای این کارها در حوزه قرآن در آذربایجان غربی، شاهد بهبود وضعیت انس با قرآن کریم در استان باشیم.

** مشکل اصلی فعالیت های قرآنی در آذربایجان غربی تدبر در قرآن کریم است
سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه ارومیه نیز در این میزگرد با اشاره به بررسی های صورت گرفته در خصوص فعالیت های قرآنی در آذربایجان غربی گفت: سطح عمومی فرهنگ انس با قرآن در استان پایین بوده و این امر نیز ناشی از عملکرد نامناسب نهادهای مسئول در این زمینه است.
حجت الاسلام کریم جباری افزود: انس با قرآن، مقدمات زیادی دارد که این مقدمات در سه حوزه قرائت و تلاوت محور، تدبر محور و عمل محور خلاصه می شود که در هیچ حوزه ای نتوانسته ایم به خوبی عمل کنیم.
وی در خصوص جلسه های تلاوت، تجوید و صوت قرآن کریم در آذربایجان غربی اظهار کرد: در این زمینه اکثر کارها متوقف است و خلا بسیار زیادی در خصوص تدبر در قرآن کریم نیز در استان وجود دارد که باید برای رفع آن، اهتمام بسیار بیشتری داشته باشیم.
استاد دانشگاه ارومیه با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی در کشور ادامه داد: محافل انس با قرآن می تواند با برنامه ریزی در راستای تدبر قرآنی در بین جوانان مناطق مختلف شهر و روستا، در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی مختلف و ایجاد سبک زندگی قرآنی و اسلامی موثر باشد.
حجت الاسلام جباری تاکید کرد: انس با قرآن باید به تاثیرگذاری در انسان منجر شود که نقطه مهم این امر، توجه به معارف موجود در آیات الهی است که در این خصوص برنامه ریزی خاصی را شاهد نیستیم.
وی با قدردانی از برگزارکنندگان آئین جمع خوانی قرآن کریم در آذربایجان غربی گفت: زحمت های بسیاری برای این امر کشیده می شود ولی باید زمینه ای فراهم شود که در کنار قرائت هر روز یک جزء قرآن کریم در این آئین ها، معارف مربوط به این جزء نیز به صورت خلاصه در اختیار حاضران قرار گیرد تا منفعت بسیار بیشتری نصیب افراد شود.
وی افزود: این خلا در محافل انس با قرآن نیز مشاهده می شود و این محافل بیشتر حول محور قرائت آیات قرآن کریم بدون تدبر و بیان معارف قرآنی می چرخد که اثر بسیار کمتری برای حاضران و مخاطبان دارد.
سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه ارومیه ایجاد جذابیت بیشتر در برنامه های قرآنی را نیاز اساسی این برنامه ها برشمرد و اضافه کرد: در این راستا می توان از همه ظرفیت نهادهای مسئول و دخیل بهره برد.

** برنامه های قرآنی باید به تغییر سبک زندگی منجر شود
مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نیز در این میزگرد با تاکید بر اینکه برگزاری برنامه های قرآنی باید به تغییر سبک زندگی مردم به سبک زندگی اسلامی منجر شود، گفت: حضور قرآن کریم در زندگی هر فردی، اثرات بسیار زیادی دارد که ما باید همه توان خود را به کار بگیریم تا این اثرات را در زندگی خود به کار ببندیم.
اسماعیل خیری افزود: با این وجود باید تربیت ها و تعلیمات قرآنی در جامعه اسلامی با شدت و قوت بسیار بیشتری انجام گیرد که این تعلیم و تربیت در ابتدا با قرائت آیات الهی آغاز می شود.
وی با اشاره به اینکه زیاد بودن آسیب های اجتماعی نشانه موفق نبودن در اجرای برنامه های قرآنی در جامعه ماست، اضافه کرد: اقدام های زیادی در راستای اجرای برنامه های قرآنی صورت گرفته ولی این برنامه ها کافی نبوده است.
وی قرائت قرآن کریم و اجرای آئین هایی مبتنی بر تلاوت را بسیار سودمند ارزیابی کرد و ادامه داد: البته قرائت، اکتفاکردن به قسمتی از بهره های بیشمار قرآن کریم است و باید تدبر در قرآن نیز مورد توجه قرار گیرد.
مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی اظهار کرد: زمینه ای باید فراهم شود تا از قرآن خوانی به سمت قرآن دانی و عمل به قرآن حرکت کنیم.
خیری با تمجید از دست اندرکاران برگزاری آئین جمع خوانی قرآن کریم در کشور و آذربایجان غربی بیان کرد: این آئین به طور قطع مفید و موثر است ولی هنوز در ابتدای راه هستیم و به وضع مطلوب در این خصوص نرسیده ایم.
وی با انتقاد از توجه به یک محفل جمع خوانی قرآن کریم در آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه گفت: در رمضان امسال در بیش از 30 نقطه استان و مرکز استان آئین جمع خوانی برگزار شد ولی مصلا پررنگ تر از بقیه مساجد بود.
وی به برگزاری کارگاه های سبک زندگی قرآنی توسط این مرکز در استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته 2 کارگاه از 80 کارگاه کشوری در استان برگزار شد و امسال نیز در دستور کار قرار دارد.
مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی اضافه کرد: علاوه بر آن، جلسه های تفسیر قرآن در چندین نقطه استان به اجرا در می آید و در صدد هستیم تا با تربیت مربیان قرآنی در شهرستان های مختلف، این جلسه ها را روز به روز افزایش دهیم.
وی تاکید کرد: جلسه های تفسیر قرآن کریم در جامعه امروز بسیار کم است و خلا اساسی در این خصوص وجود دارد که باید این امر را با تلاش همه دست اندرکاران قرآنی احیا کنیم.
به گزارش ایرنا و در جمع بندی آنچه که از سوی کارشناسان درا ین میزگرد بیان شد، ضرورت برگزاری آئین های روخوانی قرآن کریم و انس با قرآن از جمله محافل جمع خوانی قرآن کریم در جامعه اسلامی بسیار ضروری است ولی می توان با برگزاری جلسه های تدبر در قرآن و تفسیر قرآن کریم، این جلسه ها را بسیار پربارتر برگزار کرد و در جهت اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه و به ویژه نسل جوان گام های موثرتر برداشت.
2093/3072
** میزگرد از: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.