'رسول سعیدیان' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ممنوعیت توسعه باغ ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و وجود رودخانه های دائمی مرزی سردشت ظرفیتی است تا بتوان این شهرستان را به قطب باغ های استان تبدیل کرد.
وی یکی از طرح های اساسی مدیریت جهاد کشاورزی سردشت برای توسعه یاد شده باغ ها در اراضی شیبدار در سطح یکهزار و 500 هکتار اعلام کرد و افزود: فاز اول مطالعات این طرح به پایان رسیده و فاز دوم آن هم آغاز شده ولی به علت تخصیص نیافتن اعتبار متوقف مانده است.
مدیر جهاد کشاورزی سردشت گفت: وجود رودخانه دائمی و پرآب زاب در شهرستان طرح توسعه باغ ها در اراضی شیب دار فرصت و ظرفیت مناسبی است تا با استفاده از اعتبارات رودخانه های مرزی توسعه باغ ها در این شهرستان را شاهد باشیم.
وی در رابطه با سامانه آبیاری تحت فشار در اراضی خرده مالکی اشخاص از افزایش 2 برابری سطح اجرای آن نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: در سال 95 سطح اجرا شده آبیاری تحت فشار 32 هکتار است اما امسال و تا به امروز 68 هکتار آن آماده اجرا است.
سعیدیان در خصوص تسهیلات فراهم شده برای کشاورزان برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار افزود: امسال برای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری قطره ای 70 میلیون ریال و برای آبیاری بارانی پنجاه میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی به کشاورزان پرداخت می شود.
وی ادامه داد: با آبگیری سد 'کولسه' هم امکان توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار تا 7 هزار هکتار وجود دارد که این موضوع مستلزم تامین تاسیسات و خطوط انتقال 1 و 2 توسط وزارت نیرو و اجرای شبکه های آبیاری تحت فشار در مزارع توسط وزارات جهاد کشاورزی است.
وی در خصوص جذب تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون به منظور خرید تراکتور و ادوات کشاورزی، بیان کرد: در سال 95 با همکاری بانک کشاورزی مبلغ چهار میلیارد و 120 میلیون ریال برای خرید تراکتور و ادوات کشاورزی برای افزایش ضریب مکانیزاسیون به کشاورزان پرداخت شد.
مدیر جهاد کشاورزی سردشت افزود: امسال نیز تا سقف 20 میلیارد ریال این تسهیلات به شهرستان تخصیص یافته و کشاورزان به منظور بهره مندی از این تسهیلات می توانند به مدیریت جهاد کشاورزی سردشت و یا مراکز آن در ربط و میرآباد مراجعه کنند.
وی همچنین در خصوص کنترل آفت خطرناک مگس میوه مدیترانه ای، گفت: این آفت جزو آفات قرنطینه ای و خطرناک است که در سال 93 آستانه خسارت آن به 90 درصد رسید اما در سال 95 با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و تخصیص مبلغ 2 میلیارد و 540 میلیون ریال اعتبار برای تهیه ادوات و ملزومات مبارزه و توزیع به موقع آن در بین باغداران، آستانه خسارت به 10 تا 15 درصد رسید.
سعیدیان با بیان اینکه برای کنترل این آفت خطرناک اعتبارات کلانی لازم است، گفت: مکاتبات و رایزنی های لازم با سازمان جهاد کشاورزی استان و فرمانداری شهرستان برای اختصاص اعتبار مورد نیاز صورت گرفته است.
وی در مورد مبارزه با آفت ملخ نیز بیان کرد: متاسفانه این آفت در چند سال گذشته خسارت فراوانی به مزارع و باغ های کشاورزان وارد کرد که به منظور مبارزه با آن در سال 95 و در سطح 175 هکتار و امسال نیز با توجه به گستردگی آفت در سطح یکهزار و 40 هکتار عملیات سمپاشی و مبارزه با توزیع 350 لیتر سم رایگان در بین کشاورزان صورت گرفت.
وی در رابطه با افزایش کیفیت محصول و کنترل آفت سن گندم گفت: پارسال در 920 هکتار مبارزه با این آفت صورت گرفت که این میزان امسال به یکهزار و 691 هکتار تا به امروز رسید که بر این اساس 240 لیتر سم رایگان نیز برای مبارزه با آفت در اراضی کم بازده و رها شده به منظور کاهش جمعیت آفت در سال آینده توزیع شده است.
** هدف جهاد کشاورزی ورود تناوب زراعی و چرخه کشت به شهرستان است
رسول سعیدیان همچنین به افزایش سطح زیر کشت توت فرنگی در شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به کوچک بودن مساحت قطعات اراضی کشاورزی و به منظور استفاده حداکثری و بهره وری بیشتر این قطعات، توسعه کشت توت فرنگی به علت درآمدزایی بسیار خوب آن از برنامه های این مدیریت است.
وی در ادامه بیان کرد: سطح زیر کشت این محصول در شهرستان تاکنون به حدود 25 هکتار رسیده است که باعث شده سردشت یکی از شهرستان های پیشرو در زمینه تولید توت فرنگی در استان باشد.
مدیر جهاد کشاورزی سردشت به وارد شدن محصول سیب زمینی به تناوب زراعی شهرستان اشاره کرد و گفت: کشت سیب زمینی در سالیان گذشته در قطعات بسیار کوچک و به صورت خود مصرفی بود ولی در 3 سال اخیر با توسعه کشت این محصول به صورت مکانیزه و در سطح بزرگ توانسته به عنوان یک محصول جدید در تناوب زراعی وارد شود.
وی بیان کرد: سطح زیر کشت این محصول در سال 95 در حدود 40 هکتار بوده که این سطح در سالجاری به بیش از 80 هکتار به صورت کاملا مکانیزه و با استفاده از ارقام اصلاح شده رسیده است.
**اقلام اساسی تنظیم بازار ماه مبارک رمضان در حال توزیع شدن است
وی در خصوص طرح ضیافت (تنظیم بازار ویژه ماه مبارک رمضان) گفت: تا به امروز 13 تن برنج سفید دانه بلند و 10 تن شکر در سطح شهرستان توزیع شده و برای تامین گوشت مرغ نیز اقدام های لازم انجام شد.
وی همچنین دلیل تاخیر در بهره برداری از ایستگاه پمپاژ ربط را هم تخصیص قطره چکانی اعتبارات در سال های گذشته و قرار گرفتن بخشی از اراضی تحت پوشش آن در داخل طرح سد سردشت و قرار گرفتن ایستگاه اصلی پمپاژ بالان در داخل مخزن سد اعلام کرد که اصلاح و جابجایی این تاسیسات و خطوط انتقال زمانبر بوده و سبب طولانی شدن بهره برداری از طرح یاد شده است.
وی همچنین گفت: عملیات جابجایی ایستگاه اصلی پمپاژ و خطوط انتقال جایگزین، توسط پیمانکار سد و نیروگاه سردشت در حال انجام بوده و از پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصدی برخوردار است که به محض تحویل آب در ایستگاه عثمان آباد و تامین اعتبار حدود سه میلیارد ریال برای تعمیر و اصلاح شبکه داخل مزارع، بهره برداری از طرح میسر خواهد بود.
مجموع اراضی کشاورزی شهرستان سردشت 28 هزار هکتار است که از این میزان هشت هزار هکتار سطح زیر کشت باغ ها است و حدود 17 هزار هکتار اراضی زراعی می باشد.
عمده ترین محصول باغ های سردشت با پنج هزار هکتار انگور دیم است.
شهرستان سردشت با 120 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و همجوار با اقلیم کردستان عراق واقع شده است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
7562/3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.