مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی از بازدهی کامل طرح های اجرایی در روند احیای دریاچه ارومیه طی 10 سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی امیرعباس جعفری در نشست خبری صبح امروز در تشریح عملکرد دستگاههای اجرایی ذیربط با احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد با بیان اینکه استمرار کلیه کارهای فرهنگی و بازدهی پروژه های دستگاه های اجرایی در راستای احیای دریاچه 10 ساله مقرر شده است اظهار کرد:100 درصد پروژه های محول شده به دستگاههای اجرایی در روند احیای دریاچه ارومیه موثر خواهند بود.

وی بااشاره به باقی ماندن 500 میلیون مترمکعب آب در دریاچه ارومیه طی 20 سال گذشته تحت تاثیر خشکسالی و عوامل انسانی و خشکی 95 درصدی آن تصریح کرد: با تدابیر دولت یازدهم در راستای احیای دریاچه ارومیه به شعار احیای دریاچه به هر قیمتی،و تشکیل کارگروه ویژه در این حوزه اقدامات اجرایی از سال 93 آغاز شده و اکنون دریاچه ارومیه به وضعیت تثبیت رسیده است.

جعفری خشکی دریاچه ارومیه را 3 عامل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، توسعه نامتوازن بخش کشاورزی و تغییرات اقلیمی و استمرار خشکسالی ها عنوان کرد و افزود: یکی از راههای موثر در نجات دریاچه ارومیه به بازگشت فرهنگ مصرف صحیح آب در بخش کشاورزی منوط می شود.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به مخاطرات جدی خشکی دریاچه ارومیه و اثرات ان در منطقه یاد اور شد:بروز طوفان های گردو غبار نمکی در منطقه،بیابان زایی و ازبین رفتن عرصه های طبیعی،باغات و اراضی کشاورزی و بروز بیماری های دامی و صعب العلاج در منطقه ازجمله آثار خشکی دریاچه بوده که توجه و اهمیت به مسئله احیای دریاچه را دو چندان می کند.

وی خوشبختانه در کمتر از ۱ سال کارهای مطالعاتی توسط کارشناسان شروع و ۲۷ راهکار در قالب ۶ موضوع (تامین آب از منابع جدید،اقدامات حفاظتی، تسهیل آب ورودی، کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی،کنترل و کاهش برداشت آب از منابع سطحی و کاهش برداشت از آبهای زیرزمینی) مشخص گردید.

جعفری با اشاره به تعدادی از راهکارهای تعیین شده از 27 مورد افزود: ممنوعیت هرگونه افزایش برداشت از منابع آبی حوزه آبریز دریاچه،جلوگیری از برداشت غیر مجاز از آبهای سطحی،توقف کلیه طرح های سدسازی،انتقال پساب تصفیه شده به دریاچه،کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی،ساماندهی چاههای حوزه ابریز و نصب کنتور هوشمند،تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی و تدوین برنامه های اگاه سازی و اموزشی در جلب مشارکت های عمومی و تبیین پیامدهای موضوع احیا از جمله موارد معین شده در راستای تثبیت دریاچه ارومیه بوده است.

وی با بیان اینکه نگاه به بحث نجات دریاچه ارومیه، سیاسی و جناحی نیست خاطر نشان کرد: احیای دریاچه ارومیه احیای زندگی انسانها و محیط زیست بوده و دراین راستا باید فرهنگ سازی لازم انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه در راستای تدوین و پیاده سازی برنامه جامع آگاه سازی محلی با تمامی دهیاران در 9 شهرستان حوزه ابریز دریاچه ارومیه جلسات متعددی برگزار شده است گفت: جلسات آموزشی و کارهای فرهنگی برای یک هزار و 500 دهیار و کشاورزان در شهرستان های حوزه آبریز برگزار شده است.  


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.