'ابراهیم محمدپور' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه ای که در سطح شهرستان انجام شده هیچ بیماری در این زمینه وجود ندارد و تجهیز کشتارگاه شهر به اتاق سرد برای نگهداری گوشت بە مدت 2٤ تا ٤8 ساعت برای از بین بردن ویروس احتمالی، سمپاشی محوطه کشتارگاه و میدان دام ربط و همچنین سمپاشی اصطبل، جایگاه و دام ها در مناطق روستایی با هدف تامین سلامت گوشت های عرضه شده و در پی آن سلامت عمومی انجام شد.
رئیس شبکه دامپزشکی سردشت افزود: در این خصوص کلاس های آموزشی توجیهی برای قصابان، کارکنان کشتارگاە ها و چوب دارها بە روال هر ساله از اواخر فروردین برای پیشگیری از رخ دادن بیماری در دام ها انجام می شود.
محمدپور گفت: تب خونریزی دهندە کریمە کنگو از جملە بیماری های مشترک بین انسان و دام است کە نشانە درمانگاهی مشهودی در دام های آلودە ندارد و از این رو اقدامات دامپزشکی بە منظور تامین بهداشت جمعیت انسانی و متعاقب گزارش وقوع بیماری در انسان آغاز می شود.
کنه هیالوما (Hyalomma) در فصول گرم سال و در مناطق گرمسیری از اواخر فروردین تا اواخر شهریور فعالیت دارد و به صورت معمول از طریق گزش این کنه از دام آلوده یا از راه تماس مجروح با بافت های دام های آلوده در زمان کشتار بیماری 'تب کریمه کنگو' به انسان منتقل می شود بر این اساس کشتار دام در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.
برای پیشگیری و کنترل بیماری تب کریمه کنگو بهداشت و سمپاشی جایگاه بدن دام ها، خودداری از برداشتن کنه ها از روی بدن دام و له کردن آنها، حفاظت فردی همچون داشتن چکمه، دستکش و ماسک در هنگام تماس با دام های زنده، خوددرای از کشتار غیرمجاز دام ها در خارج از کشتارگاه و بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی را باید رعایت کرد.
بر اساس گزارش ایرنا، تعدادی از حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، بز، گوسفند، خرگوش و شترمرغ میزبانان تکثیر کننده این ویروس هستند و کنه هایی که از این دام ها خونخواری می کنند می توانند آلوده شده و آلودگی را به نوزادان خود منتقل کنند.
آلودگی با این ویروس در دام ها بیماری بالینی ایجاد نمی کند با این همه ممکن است در انسان باعث مرگ شود.
7562/3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.