به گزارش ایرنا، این رکاب زنان که علی حسن نیا و سارای قاسمی نام دارند، سفر خود را روز 15 خرداد سال جاری از مشکین شهر و با کاشت یک اصله نهال در حیاط یک مجموعه ورزشی آغاز کردند و پس از عبور از شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه یک اصله نهال در هریک از این شهرها کاشتند.
علی حسن نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سلماس گفت: نقش فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در جلب مشارکت مردمی برای احیای دریاچه ارومیه بسیار مهم است و امیدواریم این کار فرهنگی و ورزشی بتواند حساسیت موضوع دریاچه ارومیه را بیش از پیش در بین مردم بازگو کند.
سارای قاسمی نیز اضافه کرد: بحران کم آبی و خشکسالی های اخیر باعث خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها شده است و بر این اساس مردم باید مدیریت منابع آبی را به جد انجام دهند تا آیندگان نیز بتوانند از منابع طبیعی و محیط زیست استفاده کنند؛ ما با شعار ' باشووا دولانام اورمو گولی/ دریاچه ارومیه دورت بگردم/ ' در عرض یک هفته رکاب می زنیم.
این فعال محیط زیست افزود: بدون شک بحران های زیست محیطی، امروزه به یکی از چالش های اصلی در زندگی بشر تبدیل شده و اثرات سو آن تمام ابعاد زندگی را فرا گرفته است.
برنامه این زوج برای پیمودن این مسیر 600 کیلومتری رکابزنی و عبور از شهرهای سلماس، شرفخانه، صوفیان، تبریز، عجبشیر، بناب، نقده و دوباره رسیدن به شهر ارومیه است.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته به مرور آب موجود در آن رو به کاهش گذاشت به گونه ای که از سال 80 تا سال 93 سالانه از یک تا 30 سانتیمتر میزان آب دریاچه کاهش یافته است.
مساحت این زیست بوم ارزشمند پنج هزار و 700 کیلومتر مربع است که در سال های اخیر 90 درصد آن خشک شده و هم اکنون با تلاش های دولت تدبیر و امید یکهزار و 100 کیلومتر آن دارای آب شده است که به گفته کارشناسان دریاچه در سال های تثبیت به سر می برد.
7156/ 3072
** خبرنگار: جمال فرخیان ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.