افسانه رنجبر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این امر نشان از مرغوبیت قابل توجه صنایع دستی تولیدی در آذربایجان غربی است که امیدواریم بتوانیم با همراهی هنرمندان این بخش، این مرغوبیت را روز به روز افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 680 پروانه تولیدی انفرادی، هشت پروانه تولیدی کارگاهی و 136 کارت شناسایی صنایع دستی در آذربایجان غربی صادر شد، اضافه کرد: امسال در جهت ایجاد اشتغال بیشتر صدور پروانه های تولیدی برای هنرمندان افزایش می یابد.
وی برگزاری کلاس های آموزشی کوتاه مدت با همکاری بخش خصوصی، برپایی نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی را از جمله برنامه های اولویت دار حوزه صنایع دستی استان برشمرد و اظهار کرد: علاوه بر این، شهرک های صنایع دستی با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان و کیوسک های صنایع دستی در محوطه های آتار تاریخی راه اندازی می شود.
وی اعطای تسهیلات کم بهره به هنرمندان حوزه صنایع دستی را از دیگر اقدامات حمایتی این مجموعه به صنعتگران دانست و گفت: در این راستا بر اساس تفاهمنامه صورت گرفته در سال 92 با صندوق کارآفرینی امید 12 میلیارد ریال وام کم بهره به هنرمندان صنایع دستی اعطا می شود.
وی تعداد هنرمندان بیمه شده در زمینه صنایع دستی آذربایجان غربی را 2 هزار و 500 نفر عنوان کرد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه این استان چند قومیتی است و باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره برد، اظهارکرد: تعدد قومیت های مختلف در آذربایجان غربی باعث متنوع شدن صنایع دستی استان شده چنانچه صنایع دستی موجود درشمال و جنوب استان متفاوت بوده و در جنوب استان جاحیم بافی، گلیم بافی، خراطی، قالی بافی، چاروق بافی، معرق کاری و منبت کاری رایج است.
به گزارش ایرنا، هنرهای چوب شامل منبت‌کاری، مشبک‌کاری، معرق کاری، کنده‌کاری، ریزه‌کاری، گلیم و ورنی، چرم دوزی و سراجی سنتی از رشته‌های شاخص صنایع دستی آذربایجان غربی به شمار می‌ رود که هنرمندان شاخصی نیز در این زمینه در استان وجود دارند.
نساجی سنتی، رودوزی، گلیم بافی، سفال، سرامیک، محصولات چرمی، صنایع دستی فلزی، نقاشی روی شیشه از جمله سایر رشته های فعال در استان است.
صنایع دستی سرامیک بیشتر از سایر هنرهای دستی در بورس قراردارد.
براساس این گزارش صنایع دستی، پس از جنگ جهانی دوم، با محتوای هنری و فرهنگی، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت.
در دهم ژوئن/ بیستم خرداد سال 1964 نخستین همایش‌ جهانی با شرکت مسئولان اجرائی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از 40 کشور جهان، در نیویورک برگزارشد. در قطعنامه‌ی پایانی آن همایش تأسیس' شورای جهانی صنایع دستی' به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب‌ شد. سالروز تأسیس این همایش به عنوان 'روز جهانی صنایع دستی' نامگذاری شد.
با راه‌اندازی شورای جهانی صنایع دستی ، صنایع دستی و سنتی، به صورت بخشی از حیات فرهنگی اقتصادی ملت‌ها مورد توجه قرار گرفت. ایران از سال 1347شمسی برابر با 1968میلادی از طریق سازمان صنایع دستی کشور، به عضویت این شورا درآمد و در مجمع آسیا و اقیانوسیه‌ی آن مشغول فعالیت شد. این شورا در ابتدا با شمار محدودی از اعضا کار خود را آغازکرد. اما هم‌اکنون،90 کشور جهان را تحت پوشش دارد و دبیرخانه‌ آن در شهر آمستردام هلند قرار دارد.
8135/2093** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.