اسمعیل کریم زاده عصر روز چهارشنبه در جلسه مشترک کارگروه خشکسالی، سرما زدگی و بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در سال زراعی جاری / اول مهر 95 تاکنون/ در حدود 100 هزار هکتار از اراضی دیم زیر کشت گندم معادل 130 هزار تن محصول به ارزش نزدیک به 2 هزار میلیارد ریال دچار خسارت شده است.
وی با اشاره به وضعیت مطلوب اراضی زراعی زیر کشت حبوبات مانند نخود و مزارع گندم آبی اضافه کرد: خسارت وارده به محصولات باغی استان نیز قابل توجه است که سیب درختی بیشترین خسارت را در این حوزه به خود اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی و سرمای دیررس بهاره 15 درصد از محصول سیب درختی معادل 210 هزار تن دچار آسیب شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: 30 درصد از محصول انگور شامل 90 هزار تن نیز به علت سرمازدگی و از بین رفتن سرشاخه ها دچار خسارت شده است.
کریم زاده گفت: 75 درصد از محصول باغ های گیلاس استان نیز که در حدود 6 هزار تن است نسبت به تولید سال گذشته دچار خسارت شده است.
وی با اشاره به سرمای شدید زمستان و تنش خشکی در استان اظهار کرد: به دلیل دیر خارج شدن زنبور عسل از کندو، شرایط آب و هوایی و عدم تلقیح و گل دهی در باغ ها در فصل بهار، امسال با کاهش تولید محصولات باغی مواجه خواهیم شد.
وی اضافه کرد: این میزان خسارت بیشتر به باغ های واقع در شهرستانهای میاندوآب، ارومیه، مهاباد و خوی وارد شده است.
وی با اشاره به چال شهای توسعه صنعت بیمه کشاورزی در استان گفت: تخصیص ندادن به موقع منابع مالی و اعتباری از طرف دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای جبران بخشی از خسارت وارده به کشاورزان موجب کم توجهی و عدم رغبت کشاورزان به آن شده است.
به گزارش ایرنا در سال زراعی گذشته بیش از 6 هزار میلیارد ریال در اثر سیل، تگرگ، سرمای زمستانه و بهاره و سایر علل و مخاطرات به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شد که در این راستا به بهره بردارانی که محصولات کشاورزی خود را تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار داده بودند در حدود 420 میلیاردریال غرامت پرداخت شد.
7125/2093 **خبرنگار : طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.