امید یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این فلامینگوها پیش تر به آفریقای جنوبی و حاشیه های خلیج فارس مهاجرت می کردند اما هم اکنون به دلیل شرایط مناسب زیستی و وجود تغذیه مناسب در استان ماندگار شدند.
وی با بیان اینکه این پرندگان در اغلب مناطق پارک ملی پراکنده هستند، ادامه داد: این فلامینگوها به علت عمق بیشتر و شیرینی آب در نواحی جنوبی دریاچه و در مصب رودخانه های منتهی به دریاچه فرود می آیند.
وی حضور فلامینگوها در مصب رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه در سال جاری را چشمگیر عنوان و اظهار کرد: پارک ملی دریاچه ارومیه در فصل بهار با حضور این پرندگان جلوه خاصی به خود گرفته است.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: گزارش هایی مبنی بر تردد فلامینگوها در بین پارک ملی و تالاب های اقماری دریاچه ارومیه به دلیل وجود آب در این نواحی کسب شده است.
وی اضافه کرد: تالاب های جنوب آذربایجان غربی و به ویژه تالاب حسنلو و تالاب کانی برازان به علت وجود شرایط امن غذایی برای این پرندگان مکان مناسبی برای زندگی و تردد آنهاست.
وی با تاکید بر اینکه فلامینگوها جزو تنوع زیستی پارک ملی دریاچه ارومیه محسوب می شوند، ادامه داد: پیش از بروز خشکسالی در دریاچه ارومیه سالانه حضور صدها هزار قطعه از این پرنده در این منطقه ثبت شده است.
به گزارش ایرنا، فلامینگو پرنده ای با پاهای دراز، گردنی بلند و و بدنی بسیار کشیده بوده و پر و بالی به رنگ های سفید و صورتی دارد؛ این پرنده دوست داشتنی به آرامی راه می رود و با فرو بردن سر و منقار خود در آب کم عمق، تغذیه می کند.
فلامینگوها که به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می کنند، از 90 سانتیمتر تا یک و نیم متر بلندی دارند و تغذیه آنان در بیشتر موراد از محلح حلزون و گیاهان آبی تامین می شود.
بحران آبی دریاچه ارومیه در سال های اخیر اکثر فلامینگوها را به تالاب های اقماری این دریاچه کشانده است.
7125/3072
** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.