'خالد بایزیدی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اینکه محل دفن سابق زباله های سردشت در اطراف روستای ملاشیخ دارای مشکل بوده و با اعتراض های مردمی روبرو بود محل فعلی در سال 1388 به مدت 2 سال بصورت موقت تعیین شده است.
وی افزود: زمین فعلی محل دفن زباله های شهر جزو منابع ملی بوده (دره زلاوان) و در فاصله 350 متری از شهر سردشت قرار دارد بر این اساس با توجه به نزدیکی محل دفن زباله به شهرک مسکونی جانبازان در بعضی از فصول سال به ویژه در ساعات اولیه روز به دلیل پایداری هوا بوی مشمئز کننده و تعفن زباله ساکنان را به شدت آزار می دهد.
به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت، در این محل، استاندارد محل دفن بسته به سرانه جمعیت، میزان تولید زباله، سمت بادهای غالب، میزان بارش های منطقه، شرایط توپوگرافی و نوع سنگ بستر در نظر گرفته نشده است.
وی گفت: در شهر سردشت با جمعیت بالغ بر 42 هزار نفر حدود 50 تن زباله در روز تولید می شود که با توجه به میزان جمعیت آن، هر نفر بیشتر از یک کیلوگرم زباله تولید می کند در شرایطی که تولید استاندارد زباله برای هر نفر در روز 700 تا 800 گرم است.
وی بیان کرد: در محل دفن هم هر روز تعدادی از افراد بصورت غیر قانونی اقدام به تفکیک زباله ها کرده و دوباره آن را به داخل شهر حمل می کنند که این روش آنها نیز ناقل بسیاری از بیماری ها است.
بایزیدی با اشاره به اینکه امکانات و یا سامانه خاصی در محل راه اندازی نشده است، ادامه داد: در محل دفن هر چند روز یکبار بعد از تخلیه زباله ها توسط 7 دستگاه کامیون و یکدستگاه لودر نسبت به دفع زباله به دره پایین دست همراه مقداری خاک (عموما نخاله های ساختمانی) به عنوان خاک پوششی اقدام می شود.
وی در رابطە با مشکلات مدیریت پسماند در شهرستان افزود: اولویت دار نبودن مدیریت پسماند در مجموعه شهرداری به رغم مصوبات متعدد و مکاتبات فراوان، تثبیت نشدن مدیریت یکپارچه و واحدی برای پسماندهای شهری در جریان تعویض شهرداران، مغفول ماندن کارگروه تخصصی پسماند شهرستان در مدیریت شهری که ضرورت دارد به صورت اورژانسی و با همکاری همه دستگاه ها مکان یابی جدید صورت گیرد.
وی در خصوص راه حل مشکل پسماندهای شهرستان با توجه به شرایط توپوگرافی و جنگلی بودن منطقه، اظهار کرد: با تشکیل 4 کارگروه اصلی و 3 کارگروه تخصصی مدیریت پسماند و دعوت از یکی از شرکت های داخلی برای ساخت و راه اندازی کارخانه بازیافت و تبدیل آن به کمپوست (کود شیمیایی) با حضور سرمایه گذاران در این راستا اقدام شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: با ساخت و راه اندازی کارخانه بازیافت، شهرهای ربط، میرآباد، سردشت، نلاس و روستاهای اطراف تا شعاع 15 کیلومتری تحت پوشش قرار می گیرد و با رعایت اصول زیست محیطی و فنی بیش از 95 درصد زباله ها به چرخه بازیافت برمی گردند.
وی همچنین با بیان اینکه در روز، بیش از 40 کیلوگرم زباله های عفونی تولید می شود، اظهار کرد: سردشت جزو معدود شهرهای استان است که زباله های عفونی بیمارستان، درمانگاه و مطب های آن با انتقال به بیمارستان توسط دستگاه اتوکلاو بی خطر می شوند و این کار توسط خودروی مخصوص شهرداری صورت می گیرد.
وی در مورد جداسازی پسماندهای الکتریکی نیز اظهار کرد: با توجه به گسترش لوازم الکتریکی یکبار مصرف، نیاز به دفن اصولی آنها هم احساس می شود چون موادی که داخل آنها قرار دارد می تواند حامل بیماری باشد و باید به درستی جمع آوری و دفن شوند.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
7562/ 3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.