به گزارش ایرنا علیرضا رادفر عصر روز چهارشنبه در جلسه شورای راهبردی ثبت وقایع حیاتی آذربایجان غربی افزود: رصد مستمر جمعیتی از جمله موارد مهم در راستای تصمیم گیری های خرد و کلان در جامعه بوده و از جمله موارد مهم در این رصد، بررسی وضعیت نسل جوان، نیازها و ظرفیت های این نسل است.
وی اضافه کرد: اشتغال، ازدواج و مسکن از جمله مهمترین نیازهای این نسل است و مسئولان مرتبط باید برای پاسخگویی به این نیازها برنامه ریزی کنند.
وی تحکیم بنیان خانواده را از جمله اهداف مهم برنامه ریزی های مرتبط با جمعیت برشمرد و اظهار کرد: نرخ هایی نظیر باروری، طلاق و ازدواج از جمله مواردی است که در این حیطه مورد بررسی قرار می گیرد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه رشد جمعیت در استان از رشد جمعیت کشور کمتر است، ادامه داد: رشد جمعیت شهری و کاهش جمعیت روستایی در سال های اخیر در استان مشهود است که از مهمترین عوامل آن می توان به کمبود زیرساخت ها و امکانات در روستاها اشاره کرد.
رادفر، شیب طلاق در پنج سال گذشته در آذربایجان غربی را نگران کننده عنوان کرد و گفت: این شیب باید در سال های آینده با برنامه ریزی مسئولان مرتبط کمتر شود.
محمد حیرت انگیز، مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه جمعیت استان در حال حاضر سه میلیون و 342 هزار نفر است، گفت: چهار و نیم درصد جمعیت کشور در این استان زندگی می کنند و تراکم موجود جمعیتی استان 87.3 نفر در هر کیلومتر مربع است.
وی اضافه کرد: سهم 65.4 درصدی شهرنشینان در مقابل سهم 34.6 درصدی روستاییان، سهم 50.8 درصدی مردان در برابر 49.2 درصدی زنان و نسبت جنسیتی 107 پسر به 100 دختر در بدو تولد از دیگر شاخصه های جمعیتی آذربایجان غربی به شمار می رود.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی اظهار کرد: 25.7 درصد جمعیت استان کمتر از 14 سال، 26.2 درصد بین 15 تا 29 سال، 42.5 درصد بین 30 تا 64 سال و 5.6 درصد نیز بیشتر از 65 سال هستند.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان هایی است که مشکل جایگزینی جمعیت در آن آغاز شده و روند باروری در این استان کمتر از 2.1 فرزند به ازای هر زن که رقم استاندارد برای جایگزینی به شمار می رود، است.
2093/3072
** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.