ایرج شجاعی روز چهارشنبه در نشست شورای حفاظت از آب شهرستان مهاباد اظهار کرد: حدود 60 میلیون مترمکعب از 95 میلیون متر مکعب سهم آب کشاورزی مهاباد هدر می رود که باید روی رفع این مشکل اقدام شود.
وی افزود: بر این اساس یکی از طرح های اولویت دار شهرستان مرمت و بازسازی شبکه های آبرسانی کشاورزی بوده و دغدغه مسئولان در حوزه آب جلوگیری از هدر رفت آن و تامین حداقل آب کشاورزی مورد نیاز کشاورزان است.
شجاعی بیان کرد: اگر امور کشاورزی به سرانجام نرسد 60 درصد جمعیت منطقه دچار مشکل می شوند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد همچنین خواستار تامین حق آبه تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد شد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اهمیت احیای دریاچه ارومیه و لزوم صرفه جویی در مصارف آب در تمام بخش های شرب، بهداشت و صنعت، گفت: سال گذشته با رایزنی هایی که شرکت آب منطقه ای استان با ستاد احیا دریاچه ارومیه و شرکت مدیریت منابع آب ایران داشت مانع از کاهش هشت درصدی تخصیص آب در بخش کشاورزی مهاباد شد.
یاسر رهبر اظهار کرد: حجم آب تخصیصی برای سال زراعی 96-95 شهرستان مهاباد مثل سال زارعی گذشته 95 میلیون مترمکعب تثبیت شد اما در صورتی که سازمان جهاد کشاورزی افزایش حجم آب تخصیصی در بخش کشاورزی را به علت نبود زیرساخت خواستار باشد باید رایزنی های لازم به منظور افزایش حجم آب تخصیصی با ستاد احیای دریاچه ارومیه را انجام دهد.
رئیس امور آب شهرستان مهاباد نیز در این نشست گفت: امسال 228 میلی متر بارندگی در مهاباد اتفاق افتاده که این مقدار پارسال 397 میلی متر بوده که 40 درصد کاهش یافته است.
محمد عبدالهی اظهار کرد: اکنون ارتفاع آب در سد مهاباد 1355 متر است که پارسال در این روز 2 متر و 15 سانتی متر بیشتر از میزان فعلی بوده است.
وی افزود: ورودی آب به سد مهاباد صفر است و خروجی آن برای آبیاری زمین های کشاورزی امسال تا کنون 30.27 میلیون مترمکعب بوده است.
عبدالهی همچنین گفت: امسال 67 کنتور هوشمند چاه، 96 کنتور حجمی و 27 کنتور شرب روستایی در منطقه نصب شده و سه دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف شده است و بر این اساس سه تیم گشت و بازرسی نیز در شهرستان فعال است.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرس irnamahabad@ دریافت کنید.
3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.