حسین امامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 21 هتل از هتل های موجود این استان در ارومیه، چهار هتل در مهاباد، سه هتل در خوی، 2 هتل در بازرگان، 2 هتل در پیرانشهر، 2 هتل در ماکو و یک هتل در هر یک از شهرستان های میاندوآب، بوکان، سلماس و تکاب واقع شده است.
وی با دعوت از سرمایه گذاران برای احداث هتل در این استان مرزی، ادامه داد: تعداد اتاق هتل های موجود این استان یکهزار و 500 اتاق و تعداد تخت آنها سه هزار و 174 تخت است.
امامی با بیان اینکه 52 واحد مهمان پذیر درجه یک، 2، سه و ممتاز نیز در این استان وجود دارد، افزود: این مهمانپذیرها نیز دارای 76 اتاق و یکهزار و 527 تخت هستند.
به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، سه هتل آپارتمان با 44 اتاق و 101 تخت و 67 دفتر خدمات مسافرتی از دیگر ظرفیت های بخش گردشگری این استان به شمار می رود.
وی در خصوص استانداردسازی واحدهای اقامتی استان نیز گفت: براساس سیاست های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تمامی واحدهای اقامتی باید استانداردسازی شود و این مهم در دستور کار قرار گرفته است.
امامی با اشاره به اینکه استانداردسازی به یک شرکت دارای مجوز واگذار می شود، اضافه کرد: تعدادی از هتل های استان استاندارد سازی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته و بقیه نیز از نظر ساختمان، تجهیزات و آموزش نیروی انسانی ضمن خدمت در حال استاندارسازی است.
وی افزود: نیاز به احداث هتل در برخی از شهرستان ها از جمله نقده، شاهین دژ، سردشت و تکاب در اولویت قرار دارد و مشکل اقامت مسافران در این شهرستان ها با اجرای طرح خانه های استیجاری و اقامتگاه های موقت پوشش داده شده است.
معاون گردشگری به تمهیدات اتخاذ شده برای ارزان سازی سفر برای اقشار متوسط و پایین جامعه اشاره کرد و افزود: به همین منظور کمپین ها و استراحتگاه های درون شهری، سرویس های بهداشتی، پارکینگ و محل خیمه زدن برای گردشگران و مسافران داخلی در سطح شهرهای این استان ایجاد شده است.
وی در خصوص اعطای تسهیلات به هتل سازان نیز گفت: بر اساس ماده هفت ایرانگردی، سرمایه گذارانی که می توانند در زمینه ساخت هتل و واحدهای اقامتی فعالیت کنند از معافیت مالیاتی برخوردار شده و از پرداخت عوارض پروانه ساخت، تعرفه آب و برق معاف می شوند؛ هتل سازان می توانند تسهیلات بانکی نیز دریافت کنند.
وی میانگین ضریب اقامت مسافران خارجی و داخلی در این استان را یک و نیم شب عنوان کرد و گفت: سالانه 2 میلیون و 600 گردشگر داخلی و خارجی شامل 200 هزار گردشگر خارجی و 600 هزار گردشگر داخلی در واحدهای اقامتی این استان اسکان داده می شوند.
وی با بیان اینکه توسعه اقامتگاه های بوم گردی یکی از سیاست های سازمان میراث فرهنگی است، افزود: 30 روستای هدف گردشگری در استان تعریف شده است که بطور میانگین در هر کدام باید 2 اقامتگاه بوم گردی ایجاد شود
وی روستاهای سهولان مهاباد، امامزاده و بند ارومیه، باغچه جوق ماکو و روستای بسطام را جزو 30 روستای هدف گردشگری استان عنوان کرد که اقامتگاه های بوم گردی در آنها راه اندازی می شود.
معاون گردشگری اداره کل میزاث فرهنگی آذربایجان غربی اظهار کرد: روستائیانی که علاقه مند به تبدیل منازل خود به اقامتگاه بوم گردی هستند، می توانند طبق دستور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خانه و بنای خود را تغییر کاربری داده و تبدیل به اقامتگاه بوم گردی کنند.
امامی اضافه کرد: تسهیلات هزار میلیون ریالی نیز در اختیار روستائیان علاقه مند به این کار قرار می گیرد تا اقدام به بازسازی و مرمت خانه و بنای خود کنند.
وی اظهار کرد: اگر در روستاهای هدف گردشگری این علاقه مندی بیشتر شود و روستائیان به تغییر کاربری منازل خود بپردازند و از غذاهای محلی و لبنیات محلی استفاده کنند، بدون تردید با استقبال گردشگران داخلی و خارجی مواجه می شوند و درآمدی فراتر از درآمد کشاورزی کسب می کنند.
وی با بیان اینکه روستای گورچین قلعه ارومیه، یکی از روستاهای هدف گزردشگری این استان به شمار می شود، افزود: برای نهادینه کردن فرهنگ تبدیل خانه های روستایی به اقامتگاه های بوم گردی، جلس های مختلفی با دهیاران برگزار و فواید این طرح به آنان شرح داده شده است.
وی رونق اقامتگاه های بوم گردی در روستاها را عامل مهم در جلوگیری از توسعه شغل های کاذب و افزایش نرخ بیکاری و جلوگیری از خالی شدن روستاها عنوان کرد.
وی اظهار کرد: تاکنون برای سه اقامتگاه بوم گردی در سطح استان مجوز صادر شده و فعالیت 2 اقامتگاه بوم گردی در روستای احمد آباد تکاب و یک اقامتگاه بوم گردی در 'لیلانه' سردشت شروع شده است.
به گزارش ایرنا قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در 14 اسفند سال 1395 شمسی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
3072 /8135
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.