مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: در سال 95 از 4530 نوزادان بدو تولد آزمایش کم کاری مادرزادی تیروئید و فنیل کتونوری به عمل آمد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، مرزنگ در جمع خبرنگاران گفت: ازجمله الزامات صدور شناسنامه برای نوزادان انجام آزمایش های غربالگری شنوایی سنجی  و غرباگری کم کاری مادرزادی تیروئید از پاشنه پای نوزادان می باشد که والدین با در دست داشتن کارت غربالگری موارد اشاره شده موفق به تحویل شناسنامه از اداره ثبت و احوال می شوند.

وی افزود: همزمان با آزمایش کم کاری تیروئید از پاشنه پای نوزادان غربالگری بیماری فنیل کتونوری( PKU ) نیز انجام می شود که در طول سالهای گذشته با مراقبت های انجام گرفته آمار این بیماری ها در نوزادان کاهش چشمگیری یافته است به طوریکه در سال 95 از تعداد 4530 مورد غربالگری انجام گرفته 3 مورد بیماری کم کاری تیروئید و یک مورد بیماری فنیل کتونوری شناسایی شده است.

وی خاطرنشان ساخت: هر سه بیمار شناسایی شده کم کاری مادرزادی تیروئید در شهرستان مهاباد تحت درمان و مراقبت بوده و بیمار فنیل کتونوری به درمانگاه PKU بیمارستان مطهری ارومیه جهت انجام درمان ارجاع داده شده است.

مرزنگ گفت: والدین می بایست نوزادان 3 تا 5 روز اول تولد خود را به یکی از مراکز خدمات جامع سلامت شهری و یا خانه بهداشت روستایی  محل زندگیشان برده ، و توسط مراقبین سلامت شهری و بهورزان خانه های بهداشت روستایی غربالگری نوزادان از لحاظ بیماریهای کم کاری مادرزادی تیروئید و فنیل کتونوری بصورت تهیه نمونه خون از پاشنه پا انجام می گیرد و درصورت شناسایی ، نوزادان مشکوک تحت مراقبت و درمان در حوزه بهداشت قرار می گیرند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد اظهارکرد: از سال 1385که غربالگری نوزادان از لحاظ کم کاری مادرزادی تیروئید در سیستم بهداشتی و همگام با این طرح از سال 1391نیز غربالگری نوزادان از لحاظ بیماری فنیل کتونوری ادغام گردید.

به گزارش ایسنا، غربالگری افراد از لحاظ بیماریها همیشه مهم بوده است بهمین دلیل غربالگری نوزادان بعنوان ابتدایی ترین و حساس ترین قشر جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است و عقب ماندگی ذهنی و افت تحصیلی در نوجوانان و کودکان و اختلالات قدی و جسمانی  از عوارض بیماری‌های تیروئید می باشد که با افزایش سن، شانس بروز بیماری های تیروئید بیشتر می ‌شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.