اسمعیل کریم زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعدادی از کشاورزان و اهالی روستاهای آفان، گلیار، کانی سفید و بیرم از توابع حوزه مراکز جهاد کشاورزی منگور شرقی و کانی بازار در سال جاری در خصوص افزایش و تراکم پوره های ملخ شکم بادمجانی در همجواری مزارع آنان به جهاد کشاورزی مهاباد مراجعه کردند.
وی بیان کرد: پس از حضور کارشناسان مرکز و کارشناس حفظ نباتات شهرستان و بازدید از مناطق یاد شده و ارزیابی انجام شده، پوره های ملخ با تراکم بالا در بعضی از نقاط روستاهای مهاباد مشاهده شد.
کریم زاده گفت: به منظور کنترل و کاهش جمعیت آفت با همکاری شوراهای اسلامی محل و نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی به صورت لکه ای در طول سه روز مبارزه شیمیایی در این مزارع انجام گرفت و مزارع این روستاها هم اکنون عاری از این آفت است.
وی با اشاره به مبارزه شیمیایی در سایر اراضی کشاورزی استان نیز اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در سطح 50 هزار هکتار از اراضی استان عملیات مبارزه شیمیایی با علف های هرز انجام شده است که این رقم در مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 180 هزار هکتار بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: مبارزه به موقع با علف های هرز در مزارع و استفاده از بذرهای اصلاح شده در افزایش عملکرد و میزان بهره وری تولید موثر است.
وی اضافه کرد: آفت زدایی سن گندم در 20 هزار هکتار زمین کشاورزی استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون انجام شده است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی است که 40 درصد آنها گندم زار است و گندم، چغندرقند، نخود، جو و انواع حبوبات جزو محصولات زراعی این استان به شمار می رود.
ملخ شکم بادمجانی با نام علمی /Bradyporuslatipes/ به عنوان یکی از آفت های دارای دامنه میزبانی وسیع /polyphage/ دارای یک نسل در سال است؛ زمستان گذرانی این حشره به صورت تخم بوده و عمده فعالیت آن از نیمه اسفند آغاز می شود و تا اواخر خرداد سال بعد به طول می انجامد.
این ملخ دارای پنج سن پورگی و پلی فاژ بوده و دامنه میزبانی حداقل ۲۰۰ گیاه مرتعی از خانواده های مختلف گیاهی را دارد.
این آفت برای اولین بار در ۱۳۱۶ در جنگل های استان گیلان گزارش شد و در حال حاضر به طور کلی در جنگل هیرکانی و غرب و جنوب غرب جنگل های ایران پراکنده شده است.
7125/3093
** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.