مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از روند رو به رشد مرمت و حفاظت بناهای تاریخی استان خبر داد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، جلیل جباری با اشاره به ابلاغ و تخصیص اعتبارات ملی و استانی حوزه میراث فرهنگی در سال 95 گفت: در بخش ابلاغ ملی با رقم حدود 40 میلیارد ریال ، افزایش نزدیک به دوبرابری نسبت به سال قبل آن وجود داشته است و در تخصیص استانی نیز با رقم حدود 18 میلیارد ریال افزایش 13 درصدی اعتبارات را داشته ایم که بر همین اساس، در حوزه مرمت و حفاظت بناهای تاریخی، روند رو به رشدی را داشته است.

وی بر همین اساس به کارگاه های فعال مرمت آثار و ابنیه تاریخی استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تعداد 22 کارگاه فعال مربوط به مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی در شهرستانهای مختلف استان داشتیم که اکثر آنها به سرانجام رسیده و هم اکنون در شروع سال 96 و با احتساب تعدادی از پروژه های قبلی، در مجموع 31 کارگاه فعال مرمتی در شهرهای مختلف استان وجود دارد.

مدیرکل استان با اشاره به برخی از این کارگاهها افزود: مرمت و ساماندهی مسجد جامع، مدرسه 22 بهمن، پل قلعه جوق و بازار ارومیه؛ ساماندهی بازار تاریخی و مسجد داش آغلیان خوی؛ ساماندهی و تعمیر بناهای پردیسان، قلعه قبان و پل قلعه جوق ماکو، کلیساهای ارامنه و آشوریان در شهرستان های ارومیه و سلماس، از جمله کارگاههای یادشده می باشند.

جباری ادامه داد: یکی از فعالیتها ، تعیین حرایم آثار بود که در همین خصوص ، پرونده حریم پیشنهادی 15 اثر تاریخی به تایید سازمان میراث فرهنگی کشور رسید که اکثر این آثار مربوط به شهرستان خوی هستند.

وی به فعالیتهای ثبتی نیز اشاره کرد و افزود: برای اولین بار تعداد 39 قلم شی فرهنگی- تاریخی که اغلب مربوط به آثار کشف شده از تپه حسنلو نقده هستند، در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسید .

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین گفت: در سال گذشته تعداد 10 اثر غیرمنقول در شهرهای مختلف استان و همچنین گلزار شهدای شهرستانهای اشنویه و پلدشت و اثر طبیعی زندان نبی کندی تکاب در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.