رضا خیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این منطقه به وسعت 50 هکتار و در مسیر جالده چالدران به طرف بازرگان واقع شده و به لحاظ وضعیت و لزوم حفاظت مطلوب این یادمان های طبیعی و همچنین جهت جلوگیری از تخریب آنان، توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان اثر طبیعی ملی به شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور معرفی شده است.
وی با اشاره به اینکه با تصویب آن هر گونه فعالیتی که وضعیت طبیعی و اکولوژی منطقه را بر هم زند، ممنوع می شود، اضافه کرد: منشورهای بازالتی در دوره سوم زمین شناسی ایجاد شده و عامل به وجود آورنده آن رودخانه آغ چای شهر آواجیق بوده است که از وسط این اثر عبور می کند.
رئیس اداره محیط زیست چالدران گفت: این منطقه به علت هم مرز بودن با کشور ترکیه و منطقه آزاد تجاری ماکو می تواند به یک مکان اکوتوریسمی ارزشمند تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، ستون‌های منشوری بازالتی چالدران، یکی از نمونه‌های کم نظیر جهان است که از انجماد گدازه‌های آتش فشانی پدید آمده است.
انقباض ناشی از انجماد گدازه و نیروی کششی در سه جهت موازی با سطح گدازه و با فاصله زاویه ای 120 درجه از یکدیگر اثر می کنند.
در نتیجه تاثیر این نیروها، توده آذرین در جهت قائم به ستون های 6 گوش مستقیم تبدیل می گردد و معمولا ردیف منشورهای عمیق تر، منظم تر از ردیف منشورهای بالای گدازه است.
8137/3072 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.