هفدهمین گردهمایی منطقه ای هیات مدیره ها و اولین گردهمایی منطقه ای گروه های تخصصی زمین شناسی سازمان ‌های نظام مهندسی معدن شمالغرب کشور به میزبانی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی گردهمایی منطقه ای هیات مدیره های سازمان ‌های نظام مهندسی معدن شمالغرب کشور با حضور نمایندگان استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان و آذربایجان غربی، معاون امور معادن و صنایع معدنی و رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی در محل برج فنآوری خدمات کسب و کار ارومیه تشکیل شد.

مسعود عجمی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان آذربایجان غربی ضمن خوشامدگویی به حاضران در جلسه و بیان ضرورت و اهمیت تشکیل گردهمایی های منطقه ای در کشور، اعلام داشت که تا پایان سال 95 سازمان استان 2056 نفر عضو داشته که از این تعداد 534 نفر فارغ التحصیل رشته معدن، 1357 نفر زمین شناسی، 127 نفر نقشه برداری و 15 نفر متالورژی استخراجی در مقاطع دکترا، فوق لیسانس و لیسانس است.

وی تصریح کرد: مجموع دارندگان پروانه اشتغال 597 نفر بوده که به تفکیک در رسته های: استخراج 312 نفر، پی جویی و اکتشاف 226 نفر، کانه آرائی و فرآوری 3 نفر، نقشه برداری 51 نفر و متالورژی استخراجی 5 نفر را شامل می شوند.

عبدالحمید سرتیپی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ضمن ابراز تاسف و تسلیت به مناسبت کشته شدن تعدادی از کارگران زحمتکش در حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر استان گلستان، بر لزوم آشنایی و تسلط مسئولین فنی به قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت های معدنی تاکید کرد و گفت: قطعاً در صورت تحقق این امر، خطرات و حوادث ناشی از معدنکاری کاسته شده و شاهد وقوع چنین حوادث تلخی نخواهیم بود.

وی توجه به امر آموزش مسئولین فنی توسط سازمان نظام مهندسی معدن را مورد تاکید قرار داده و عنوان کرد: من معتقدم مسئولین فنی معادن به عنوان کارمند آن واحد معدنی و کارشناس ناظر سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده که باید ضمن حضور مرتب در معادن، گزارش جامع وضعیت معدن را آماده و به سازمان ارائه نمایند.

سرتیپی با بیان اینکه در حال حاضر 450 پروانه بهره برداری از معادن و 300 مجوز برداشت شن و ماسه در استان وجود دارد، افزود: با وجود این تعداد از معادن، سهم آن در تولید ناخالص استانی، بسیار ناچیز به نظر می رسد و این امر بخاطر ظرفیت تولید پایین معادن است لذا باید متخصصین و مهندسین معدن نسبت به تخمین دقیق ظرفیت تولید معادن توجه بیشتری داشته و اگر صاحبان معدن توانایی مالی استخراج و بهره برداری اصولی از معادن را ندارند نسبت به واگذاری آن اقدام کنند.

بهروز قادری، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان کردستان نیز ضمن تسلیت حادثه معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر گلستان گفت: معدن یکی از موفق‌ ترین واحدهای اقتصادی است که حتی در شرایط رکود حاکم بر کشور، دوام آورده و اشتغال‌زایی پابرجایی داشته و منجر به بیکاری کارگرانش در مقایسه با سایر واحدهای صنعتی و تولیدی نشده است.

وی با اشاره به اینکه مواد اولیه اکثر صنایع کشور از طریق معادن تامین می شود، بر ضرورت توسعه سرمایه گذاری در بخش معدن تاکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیت ها و فرصت های متعدد در بخش معدن و صنایع معدنی، دولت باید توجه به این بخش را افزایش داده و موانع و مشکلات موجود را برطرف نماید.

 قادری با بیان اینکه از زمان تشکیل سازمان نظام مهندسی ایران، رعایت اصول فنی و مهندسی در فعالیت های معدنی بیشتر شده و بهتر هم خواهد شد، افزود: خوشبختانه فرهنگ سازی های لازم در این خصوص صورت گرفته و در حال حاضر هیچ معدنی بدون وجود مسئول فنی نمی تواند فعال باشد و در بخش صنایع معدنی نیز باید مسئولین امر از فعالیت واحدهای بدون مسئول فنی جلوگیری کنند.

 وی با اشاره به اعمال تغییرات در قراردادهای مسئولیت فنی معادن کشور در سال جدید، گفت: در فرمت جدید قراردادها مقرر شده است که در ابتدای کار 25 درصد کل مبلغ قرارداد از سوی کارفرما جهت تضمین حسن اجرای تعهدات به سازمان نظام مهندسی معدن پرداخت شود که متاسفانه برداشت نادرستی از سوی مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی معدنکاران در این خصوص صورت گرفته است و این در حالی است که با توجه به اینکه اکثر معادن کشور درجه چهار بوده، کلیه هزینه های مربوط به تهیه طرح اکتشافی، گزارش پایانی، طرح بهره برداری و حقوق مسئول فنی در قبال سایر هزینه های معدن، مبلغ بسیار ناچیزی می شود.

قادری ادامه داد: اگر شخصی توانایی پرداخت یک چهارم حق الزحمه سالیانه مسئول فنی به عنوان ضمانت اجرایی را ندارد، پس چطور صلاحیت فنی و مالی لازم را در ابتدای امر به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه نموده و چنین فردی بهتر است که اصلاً وارد عرصه معدنکاری نشود، چرا که در مراحل بعد هم از جمله پرداخت حقوق دولتی و ... دچار مشکل خواهد شد.

در ادامه جلسه، اعضای هیات مدیره استانها نیز نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص دستور جلسه ارائه نمودند و مقرر شد صورتجلسه مربوطه جهت بررسی و اقدامات و پیگیری های لازم به شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران، ارسال گردد.

همزمان در جلسه گروه های تخصصی زمین شناسی سازمان های نظام مهندسی معدن منطقه یک کشور نیز، نمایندگان این گروه ها از استانهای مذکور حضور داشتند.

علی امام علیپور، رئیس گروه تخصصی زمین شناسی سازمان نظام مهندسی معدن استان آذربایجان غربی و عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه، ضمن خوشامدگویی به حاضران و بیان اهمیت و نقش گروه های تخصصی در بالابردن کیفیت خدمات مهندسی ارائه شده از سوی اعضای نظام، اعلام داشتند که در حال حاضر از 2065 نفر عضو سازمان استان، 1360 نفر زمین شناس بوده که از این تعداد 707 نفر آقا و 653 نفر خانم است.

وی ادامه داد: 16 نفر دارای مدرک دکترا، 204 نفر فوق لیسانس و 1140 نفر لیسانس می باشند. تعداد دارندگان پروانه اشتغال در رسته پی جویی و اکتشاف 226 نفر بوده که از این تعداد 7 نفر پایه ارشد، 7 نفر پایه یک، 41 نفر پایه دو و 171 نفر پایه سه در زمینه های نظارت، اجرا، طراحی و یا آموزش است.

پریسا اسماعیل زاده عضو هیات مدیره و دبیر گروه تخصصی زمین شناسی سازمان استان نیز ضمن اعلام اینکه این سازمان یکی از نظام مهندسی های معدن کشور است که تعداد اعضای زمین شناس آن در مقایسه با سایر رشته های اصلی عضو سازمان (معدن، نقشه برداری و متالورژی استخراجی) بسیار بالا بوده و 8/65 درصد از کل اعضا را به خود اختصاص داده است.

وی عنوان کرد که در شرایط فعلی بدلیل رکود موجود در بخش معدن، فرصت های شغلی این بخش نیز روز به روز کمتر شده، بنابراین حوزه فعالیت رشته های اصلی این سازمان مخصوصاً در رشته زمین شناسی نباید صرفاً محدود به طراحی و مسئولیت فنی معادن شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید زمینه فعالیت این قشر را در وزارتخانه های نیرو، کشاورزی، راه و شهرسازی، نفت و... با استفاده از نظرات گروه های تخصصی، هیات مدیره ها و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران و تعاملات لازم با نمایندگان زیر مجموعه وزارتخانه های مذکور، گسترش دهد و ضمن وضع دستورالعمل ها و بخشنامه های لازم، دستگاه های مربوطه را ملزم به استفاده از خدمات این مجموعه انسانی حجیم و توانمند نماید.

وی همچنین به لزوم هماهنگی بیشتر استانهای شمالغرب در تدوین و اجرای برخی مصوبات منطقه ای و ملی تاکید کرد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.