به گزارش ایرنا، عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه حمل و نقل و ترانزیت در منطقه آزاد ماکو بسیاری از بحران ها و مشکلاتی را که در سال های پیش گریبانگیر شرکت ها و رانندگان کامیون ها را گرفته بود، برطرف کرده و جایگاه گمرک بازرگان در مبادلات اقتصادی و تردد مسافران را ارتقا داده است.
نبود امکانات رفاهی برای رانندگان کامیون ها، رعایت نشدن نوبت و صف، معطل ماندن رانندگان در گمرک، نبود انبارهای مناسب برای ترخیص کالا، فروش گازوئیل به کامیون‌های آن سوی مرز از سوی برخی از افراد در گمرک بازرگان، نا آشنا بودن تجار و بازرگانان به قوانین وارداتی از جمله مشکلاتی است که روند فعالیت های عادی در دومین مرز رسمی ایران را دچار مشکل کرده بود.
دولت یازدهم پس از به دست گرفتن سکان کشور عزم خود را برای به حرکت در آوردن چرخ های صادرات جزم کرد که پس از پاره کردن زنجیر تحریم، بها دادن به مناطق آزاد هفت گانه کشور به عنوان مناطقی مستعد برای صادرات از گام های مهم دولت در این حوزه بود.
این اقدام دولت به ویژه در منطقه آزاد ماکو که با دارا بودن بیش از پنج هزار هکتار مساحت بزرگترین منطقه آزاد کشور و دومین منطقه آزاد وسیع جهان به شمار می رود و همچنین به عنوان دروازه ایران به اروپا از آن یاد می شود، بسیار حائز اهمیت بوده و ضمن ارتقای رضایت بهره برداران، چهره زیبایی را در ورودی کشور به اتباع دیگر کشورها نشان می دهد.
*** منطقه آزاد ماکو به کریدور صادرات کشور تبدیل شده است
مدیرکل گمرک و ترانزیت سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پایانه صادراتی این منطقه به عنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم با کاهش متوسط زمان صادرات به سه ساعت به کریدور صادرات کشور تبدیل شده است.
اکبر نوبخت با اشاره به تاثیر قابل توجه تبدیل منطقه آزاد ماکو به پایانه صادراتی در ارتقای تجارت این منطقه افزود: تحقق صادارت 60 میلیون دلاری این پایانه در سال 95 و توسعه حمل و نقل داخلی به همراه افزایش ظرفیت انبارداری از نتایج مهم اقتصادی اجرای این طرح به شمار می رود.
وی اضافه کرد: عملیات اجرایی این پایانه در سال 93 آغاز شد و فاز نخست آن در بهمن سال 94 به بهره برداری رسید و در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفت؛ همچنین زیر ساخت های صادراتی در منطقه آزاد ماکو در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: علاوه بر صادرات محصولات پتروشیمی، صنایع فلزی و پلاستیکی از این پایانه محصولات دیگری نظیر میوه و تره بار نیز می تواند با حفظ کیفیت در کمترین زمان ممکن از طریق این پایانه به کشورهای حوزه دریای سیاه و اروپای شرقی صادر شود که این امر در توسعه کمی و کیفی صادرات نقش بسزایی دارد.
*** پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو نظر فعالان ترانزیت خارجی را جلب کرده است
کامیون دار مسن و باتجربه ترکیه ای در خصوص وضعیت پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو به خبرنگار ایرنا گفت: برای اولین بار شاهد اقدامات بسیار خوبی در مرز بازرگان از سوی مقامات جمهوری اسلامی هستیم که باید از این اهتمام جدی تشکر کرد.
حسن فانگیرکاردشلر افزود: از مشکلات مهم کامیون داران در مرز بازرگان در سال های گذشته نبود محل مناسب برای تخلیه بار بود به طوری که در گذشته گرد و خاک و گل و لای باعث خسارت به بار و ایجاد مشکل برای کارگران و رانندگان می شد که اکنون با احداث این پایانه این مشکلات حل شده است .
وی اضافه کرد: انبارهای سرپوشیده و محوطه بتن ریزی شده برای تخلیه بار این پایانه شبیه نمونه های اروپایی است و ما رضایت داریم.
راننده تریلر اهل استانبول نیز در این خصوص اظهار کرد: ساختمان های اداری، بهداشتی، رفاهی، امکانات تخلیه و بارگیری و از همه مهمتر فعالیت 24 ساعته با چراغ های شبانه و کادر بسیار مهربان و وجود مترجم در این پایانه باعث شده است که ما در هر جا از امکانات صادراتی ایران تعریف کنیم.
احمد بالین بیان کرد: در صورت استفاده کامل رانندگان کامیون ها از این پایانه مشکل صف ها و دیگر مشکلات گمرکی حل می شود.
نماینده شرکت حمل و نقل و صادرات داخلی نیز که در حال رسیدگی به محموله های صادراتی بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: وجود چندین باسکول 60 تنی و پیشرفته ترین و استانداردترین ماشین آلات و جرثقیل در این پایانه مردم منطقه را روسفید کرده است.
امیر ابراهیمی افزود: از زمان ایجاد منطقه آزاد ماکو اقدامات بسیار خوبی در این منطقه صورت گرفته به ویژه در سه سال گذشته امید در بین ساکنان این منطقه افزایش یافته است.
بنا به گفته این افراد و بهره برداران، احداث پایانه صادراتی در منطقه آزاد ماکو بسیار موفقیت آمیز بوده و می تواند به رشد و توسعه صادرات، بهبود نگاه رانندگان دیگر کشورها و بهره برداران از این پایانه صادراتی کمک کند.
7132/2093 ** گزارش از: حمید قاسمی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.