عباس کشاورز روز یکشنبه در بازدید از مزارع الگوی کشت دانه روغنی کلزا در نقده افزود: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش تولید داخلی در محصولات مختلف زراعی در کشور است و همه فعالان عرصه کشاورزی باید کمک کنند تا با تولید پایدار محصولات راهبردی وابستگی به واردات کاهش یابد.
وی با ابراز خرسندی از همراهی کشاورزان اهل نقده برای کشت کلزا در 100 هکتار از مزارع این شهرستان اضافه کرد: این امر در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به خارج از کشور بوده و ستودنی است.
وی همچنین در بازدید از مزرعه کشت آزمایشی نخود 'رقم سعید' در نقده اظهار کرد: نخود منبع مناسبی از پروتئین و مقاوم به کم آبی است و آذربایجان غربی توانسته است 40 درصد سطح زیر کشت این محصول را در کشور به خود اختصاص دهد.
وی ادامه داد: رقم جدید نخود که به نام 'نخود سعید' نامگذاری شده رقمی است که سرمای منفی 24 درجه سانتیگراد و در شرایط برفی تا منفی 14 درجه را تحمل می کند.
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: این رقم، نخود پایه بلند با قابلیت کشت و برداشت مکانیزه و با عملکرد بالا در واحد سطح و وزن بالای دانه، دارای شکل و رنگ مناسب و خوش رنگ و سفیدتر با پروتئین بالاست.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این بازدید اظهار کرد: امسال سه هزار و 72 هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته است که به دلیل سرمازدگی، وقوع سیل و طغیان رودخانه ها در حدود 710 هکتار از آن دچار خسارت شد.
عبدالله فتح الله زاده افزود: در حال حاضر 2 هزار و 300 هکتار از مزارع کلزا در استان از خطر حوادث غیر مترقبه در امان مانده که پیش بینی می شود در حدود چهار هزار و 600 تن دانه روغنی کلزا از این‌ مزارع برداشت شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز گفت: توزیع بذر هیبرید یارانه دار، بیمه رایگان محصول، خرید دستگاه های ریزکارنده مخصوص کشت کلزا با یارانه 75 میلیون ریالی از جمله موارد حمایتی جهاد کشاورزی از بخش زراعت در استان است.
جمشید دارا اضافه کرد: شهرستان های پلدشت، نقده، بوکان، میاندوآب، شاهین دژ، خوی و مهاباد به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت کلزا را در استان به خود اختصاص داده است.
دارا ادامه داد: برای کشت کلزا در مزارع استان، 17 هزار و 55 کیلو بذر کلزا از انواع هیبرید داخلی مانند نپتون و هیبرید خارجی آلو نسو، هیدرومیل، مرکوری، ناتالی و بذر گواهی شده آکاپی تامین و بین کشاورزان استان توزیع شده است.
به گزارش ایرنا رقم نخود سعید بعد از پژوهش های انجام یافته در مرکز تحقیقات کشاورزی استان، در اسفند 95با حضور استاندار آذربایجان غربی رونمایی شد و این رقم نخود در حال حاضر در زمینی به مساحت چهار هکتار به صورت آزمایشی در نقده کشت شده است و در سال زراعی جاری جهت تهیه بذر مادری درسطح 4 هکتار از اراضی استان کشت و توزیع می شود.
در سال 95 برداشت نخود از سطح 71 هزار هکتار از مزارع دیم و آبی استان صورت گرفته است و ارومیه، بوکان، نقده، پیرانشهر، اشنویه، مهاباد، تکاب، شاهیندژ و میاندوآب شهرهای عمده تولید کننده نخود در آذربایجان غربی بوده که افزون بر 40 هزار تن نخود از سطح مزارع استان برداشت شده است.
8135/ 2093 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.