حجت الاسلام محمدباقر کریمی روز شنبه در جلسه اتاق فکر انجمن مفاخر فرهنگی آذربایجان غربی و بنیاد فرهنگ و ادب استان افزود: دانشنامه جامع شامل ویژگی های جغرافیایی، منطقه ای، جنگل ها، مراتع، ویژگی های آب و هوایی، منابع آبی، وضعیت گونه های گیاهی، محیط زیستی و آلاینده های زیستی است.
وی ادامه داد: آثار تاریخی، فرهنگی، جاذبه های طبیعی، اماکن مذهبی، ویژگی های قومیتی، اقوام و ادیان، گویش ها و لهجه های مختلف، زبان، وجه تسمیه، جغرافیای اقتصادی و شاخصه های اشتغال و بیکاری، صنایع دستی، حمل و نقل، مشاهیر نظامی، ورزشی، ادبی و فرهنگی از دیگر موارد مطرح در این دانشنامه است.
وی ادامه داد: این دانشنامه اطلاعات کاملی در اختیار پژوهشگران و سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری و پژوهش در حوزهای مختلف این استان را دارند، می گذارد.
حجت الاسلام کریمی اظهار کرد: به منظور نکوداشت و تجلیل از اندیشمند بزرگ تکابی سید یحیی یثربی، آیین ویژه بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد ولادت وی با عنوان اندیشمند و متفکر اسلامی در 27 مهرماه امسال در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود.
وی با اشاره به مهم‌ترین طرح‌های نیمه تمام فرهنگی در آذربایجان غربی گفت: کنفرانس علمی سراج‌الدین اورموی، چاپ عکس کتاب شیخ صفی‌الدین اورموی، بزرگداشت حسن انوری و چاپ و طراحی دانشنامه استان از جمله طرح‌هایی است که باید نسبت به آغاز آن ‌ها اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، نخستین دانشنامه‌ کشور در قرن دوم یا سوم با متن دینی پهلوی به زبان زرتشت در 9 جلد نوشته شده بود که اکنون تنها دو جلد آن در دست است.
در سال‌ 1317 دانشنامه سعید نفیسی، 1324 لغت‌نامه دهخدا و 1348 هجری شمسی دانشنامه ایران و اسلام منتشر شده است و پس از انتشار دانشنامه های استان‌های همدان، بوشهر، ایلام و کاشان اکنون با تشکیل کارگروه‌های مربوطه و شورای سیاست‌گذاری، دانشنامه آذربایجان‌غربی تدوین می‌شود.
8135/2093** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.