استاد شیخ 'محمد باقی باه' روز دوشنبه در همایش ملی تقریب مذاهب و وحدت اسلامی در مهاباد اظهار کرد: بلال حبشی، سلمان فارسی، حضرت علی(ع) و صهیب رومی از جمله نماد اتحاد مسلمانان هستند و در این راه تلاش کردند.
وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) به اخوت، برادری و اتحاد را به عنوان اولویت نخست تاکید می کردند و پس از ورود به مدینه عقد اخوت را در بین مسلمانان کلید زدند.
'باقی باه' بیان کرد: بدون وحدت و برادری بین مسلمانان دعوت به دین مبین اسلام بیهوده است.
وی همچنین بیان کرد: کسانی که یکدیگر را تکفیر می کنند دلیلی برای مشروعیت کار خود ندارند، پیامبر اسلام می فرمودند:' مسلمان آن کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند.'
وی با اشاره به مشترکات فراوان مسلمانان تاکید کرد: خدا یکی، کعبه، پیامبر و قرآن یکی است، پس اختلاف برای چه چیز است؟
عضو هیات علمی و استاد دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی کشور نیز گفت: 95 درصد اشتراکات دینی و مذهبی بین مذاهب مختلف مسلمانان وجود دارد.
احمد نعمتی اظهار کرد: با وجود این همه اشتراکات چرا باید به دنبال پنج درصد اختلاف باشیم، بر این اساس لازم است از دامن زدن به اختلافات از طرف دشمنان اسلام مراقبت کنیم.
به گزارش ایرنا محورها و اهداف این همایش ایجاد وحدت جهان اسلام، گسترش فرهنگ و معارف قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص)، ایجاد تفاهم میان متفکران جهان اسلام در زمینه های اعتقادی، فقهی، اجتماعی و سیاسی، توسعه اندیشه تقریب میان اندیشمندان و فرهیختگان جهان اسلام و آگاه کردن توده های مسلمان از توطئه های تفرقه انگیز دشمنان، تشکیل جبهه واحد در مقابل توطئه های تبلیغاتی و تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام است.
تقریب مذاهب اسلامی در پرتو آیات قرآن کریم، عوامل تهدید کننده تقریب مذاهب اسلامی با استفاده از احادیث رسول اکرم(ص)، راهکارهای عملی کردن تقریب مذاهب اسلامی با استفاده از احادیث رسول اکرم، ضرورت تقریب مذاهب اسلامی، چالش ها و موانع، مقایسه مبانی فقهی تقریب مذاهب در منابع اهل سنت با مبانی فقهی امامیه نیز از جمله دیگر محورهای این همایش به شمار می رود.
نقش علما و اندیشمندان جهان اسلام در تقریب مذاهب اسلامی، نقش دانشگاه های جهان اسلام در تقریب مذاهب اسلامی، تاثیر منطقه ای و جهانی تقریب مذاهب اسلامی در قدرت جهان اسلام، تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر نکته مشترک جهان اسلام و بیداری اسلامی، همگرایی یا واگرایی مذاهب اسلامی، تقریب مذاهب اسلامی در پرتو دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز از دیگر محورهای همایش ملی تقریب مذاهب و وحدت اسلامی است.
80 مقاله در این همایش پذیرش شد که 13 مقاله صبح و بعد از ظهر به صورت سخنرانی ارایه شد.
میهمانان ویژه ای از کشورهای نیجریه، غنا، مراکش و گینه در همایش ملی تقریب مذاهب و وحدت اسلامی در مهاباد شرکت دارند.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.