رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب کانی برازان سالانه میزبان 50 تا 60 هزار بال پرنده مهاجر است.

کامران حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی اظهار کرد: ما سالانه شاهد میزبانی تالاب بین المللی وپناهگاه حیات وحش  کانی برازان از 186 نوع  پرنده آبزی، کنار آبزی و خشکی زی هستیم که در کل تعداد آن ها به 50 تا 60 بال پرنده در سال می رسد.

وی تصریح کرد: در سال 85 این تالاب ارتقا سطح داشته و به منطقه شکار ممنوع و سپس به اولین سایت پرنده نگری کشور تبدیل شده و سرانجام در سال 90 به منطقه حفاظت شده و به پناهگاه حیات وحش تبدیل می شود که در نهایت جزو تالاب های ثبت شده در سایت رامسر شده است.

حسینی افزود: ما در سطح استان دارای 30 تالاب فصلی و دائمی هستیم که تالاب کانی برازان جزو تالاب دائمی محسوب می شود و مساحت آن به 927 هکتار می رسد و نام گذاری آن به نام کانی برازان  به علت وجود گراز دراکو سیستم این تالاب است و معنی اسم آن تالاب گراز هاست.

وی بیان کرد: ما همه ساله شاهد مهاجرت  پرندگانی شاخصی هم چون فلامینگو، لک لک، پلیکان، درنا، غاز پیشانی سفید، خروس کولی ،اکراس و چنگر و هم چنین از خانواده اردک ها از جمله اردک سر سفید، ارک سر حنایی، اردک نوک پهن، اردک مرمری، اردک بلوطی سالانه به این تالاب هستیم.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جدید شاهد مهاجرت بیش از 3000 بال فلامینگو و بیش از 100بال پلیکان و حدود 50 تا 60 بال اردک سر سفید واردک مرمری هستیم که به علت تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان در این تالاب به بهشت پرندگان نام گذاری شده است.

وی در مورد همکاری سازمان های مردم نهاد اظهار کرد: در استان شاهد فعالیت 30 نمونه از این سازمان ها هستیم که 10مورد از آن ها در مهاباد فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: دو مورد از این ارگان ها در محل روستا های اطراف  تالاب کانی برازان  به نام های قره باغ و خور خوره فعالیت می کنند، که شامل انجمن حمایت از حیات حش و کانون سبز گردشگری کانی برازان نیزهستند.

حسینی در مورد زمان میزبانی تالاب های استان از پرندگان اظهار کرد: در فصل سرما به ویژه در ماه های مهر و آبان این پرندگان به نقاط گرمسیری مهاجرت کرده  و با توجه به موقعیت عالی تالاب های استان، محل مناسبی برای استراحت پرندگان بوده و هم چنین در زمان بازگشت  به خصوص اواسط اسفند ماه و اویل فروردین ماه نیز این تالاب ها ازپرندگان میزبانی می کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد در مورد اقدامات اداره حفاظت محیط زیست استان در تالاب تصریح کرد: اقداماتی در جهت افزایش جذب گردشگر هم چون لایه روبی زه کشی ها، احداث دریچه ها، احداث آب بند ها، نصب دستگاه های استاندارد جهت سنجش کیفیت آب این تالاب ، احداث جاده و هم چنین استفاده از سلول های خورشیدی برای بهرمندی از نور خورشید در نظر گرفته شده است که این اقدامات تا حدودی مثمره ثمر بود و در نوروز امسال شاهد میزبانی حدود 11 هزار گردشگر از این تالاب بودیم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.