مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: در تعداد 408 مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش آبزیان و همچنین منبع آبی فعال در سطح استان در حدود2300 نفر به امر آبزی پروری اشتغال دارند.
معصوم فصیح در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با بیان این مطلب افزود: آبزیان تولیدی در استان از تنوع ویژه ای برخوردار بوده و شامل 4 گونه ماهیان گرمابی ، ماهی قزل آلا و بیش از 10 گونه بومی با ارزش از جمله ماهی سوف و ماش است.
وی اتمام مطالعات و احداث تاسیسات زیربنایی مجتمع بزرگ سردابی آغ چای در شهرستان چایپاره با استفاده از آب خروجی سد آغ چای باظرفیت تولید 400تن ماهی قزل آلاو اشتغالزایی 100نفرمستقیم و 100نفر غیرمستقیم و همچنین اجرا و اتمام مطالعات مربوط به شناسایی مناطق مستعد آبزی پروری 7 شهرستان استان شامل  شهرستان های چایپاره ، پلدشت ، سردشت ، سلماس ، تکاب ، ارومیه و شاهین دژ  توسط 7 مشاور عالی آبزی پروری از سال 92 و با اعتباری بالغ بر2100 میلیون ریال را از اهم پروژه ها و فعالیتهای شاخص مدیریت شیلات و آبزیان استان عنوان کرد.
فصیح با بیان اینکه شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس مختص استان آذربایجان غربی بوده و در ارزآوری و اشتغالزایی در منطقه محروم و مرزی پلدشت نقش مهمی دارد، اضافه کرد: استحصال و صادرات شاه میگوی دراز آب شیرین از سد ارس به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه ،آلمان ، ایتالیا وهمچنین ارمنستان توسط 6 شرکت بهره بردار وبانظارت کامل مدیریت شیلات و آبزیان انجام می گیرد.
وی تصریح کرد: یکی از فعالیتهای شاخص استان اجرای موفق پروژه پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی فسندوز باهدف الگوسازی برای احیا مجتمع 2000هکتاری گرمابی فسندوز ، جذب سرمایه گذار و توسعه پرورش آرتمیا در اراضی شور و لم یزرع حاشیه دریاچه ارومیه است.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: سرانه مصرف ماهی در دنیا به ازای هر نفر 20 کیلوگرم و در ایران 10.6 کیلوگرم است و این استان با سرانه 6.62 کیلوگرم به ازای هر نفر نسبت به میانگین کشوری آمار پایینی دارد.
وی از برگزاری سومین جشنواره طبخ آبزیان با هدف ترویج و بالا بردن سرانه مصرف ماهی در استان خبر داد.
به گزارش ایسنا، سومین جشنواره طبخ آبزیان  روز دوشنبه ۴ اردیبهشت  ماه  از ساعت 14 الی  18 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی ارومیه  ( سالن شماره سه ) واقع در پارک جنگلی ارومیه برگزار خواهد شد.
نحوه تزئین، مزه، کیفیت و صرفه اقتصادی از جمله معیارهای داوری این جشنواره یکروزه خواهد بود .
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.