به گزارش ایرنا، فرهاد سرخوش روز یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه در زمان حاضر تراز آب این دریاچه به یکهزار و 270 متر و 86 سانتیمتر رسیده است، اظهار کرد: عملیات تثبیت آب دریاچه ارومیه در سال گذشته با موفقیت طی شده است و روند احیای آن در سال جاری آغاز می شود.
سرخوش با اشاره به بارندگی های اخیر در شمالغرب کشور گفت: تراز آب دریاچه ارومیه در یک ماه گذشته 10 سانتیمتر و در اثر این بارنگی ها افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه 173 طرح 10 ساله برای احیای دریاچه ارومیه تعریف شده است، افزود: در زمان حاضر با همکاری همزمان 6 دستگاه اجرایی، 44 طرح در حال اجراست.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه 170 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه ذخیره سازی شده است، افزود: آب پشت سد شهید کاظمی (بوکان) با دبی 447 مترمکعب در ثانیه در حال رهاسازی به سمت دریاچه است.
وی با اعلام اینکه طی 2 سال اخیر 412 کیلومتر از لایروبی رودخانه ها در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی انجام شده است، افزود: اجرای طرح های لایروبی از میزان خسارت های ناشی از سیل اخیر در این استانها کاهش داد.
سرخوش در ادامه تصریح کرد: برای ادامه طرح لایروبی رودخانه های این حوضه آبریز بیش از 250 میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شده بود که با وقوع سیل اخیر افزایش این اعتبار تا 800 میلیارد ریال ضروری است.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: طرح انتقال آب از کانی سیب به پیکره دریاچه از مهمترین طرح های احیای دریاچه ارومیه به شمار می رود که با استقرار 2 دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) و فعالیت در سه شیفت کاری حدود 2 سال دیگر به بهره برداری می رسد و سالانه 650 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 16 درصد از آب مصرفی آذربایجان غربی در حوزه کشاورزی در سایه اصلاح الگوی کشت ذخیره سازی شد، گفت: بر اساس برنامه ریزی ها این رقم در سال جاری به 24 درصد افزایش می یابد.
سرخوش با اشاره به طرح های جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: تاکنون 6 هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی استان به آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین از کاهش کاشت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای جلوگیری از مصرف بالای آب خبر داد و افزود: امسال در حدود سه هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به کشت کلزا اختصاص یافته است.
سرخوش با اشاره به تعهد شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی برای تحویل سالانه 105 میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه گفت: پساب 9 شهر آذربایجان غربی به پیکره دریاچه منتقل می شود.
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین از آغاز دوباره طرح مطالعاتی انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه خبر داد.
به گزارش ایرنا حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از 500 میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به حدود 2.5 میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی و زودبازده برای تثبیت آب دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
412 کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یکهزار و 274 متر از سطح آب های آزاد برسد.
یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های 93 و 94 در مجموع 414 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده و 12 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده را تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار داده است.
طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه 2.5 میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
تاکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه 100 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.
3214/3072 ** خبرنگار: شاهین سپهراد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.