نادر قاضی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه امروزه مناطق آزاد کشور از مسیر اصلی خود خارج شده است، افزود: این مناطق در زمان حاضر به مرکز تجارت و در بیشتر موارد به محلی برای واردات کالا تبدیل شده است.
وی با تاکید بر اینکه برخی از قوانین این مناطق به درستی تدوین شده اما در مرحله اجرا دچار انحراف شده است، ادامه داد: مناطق آزاد بر اساس منویات رهبری و طبق قانون باید به جای اینکه‌ محل امنی برای ورود کالای قاچاق یا وارد کردن کالای مشابه داخلی باشد، به مرکزی برای صادرات تبدیل شود.
قاضی پور با اشاره به اینکه واردات کالاهایی که در داخل کشور مشابه آن وجود دارد، همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند مشکل شرعی دارد، گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و قوانین بهبود فضای کسب‌وکار، رفع موانع تولید، اصل 44 قانون اساسی و برنامه ششم توسعه که در ارتباط با حوزه فعالیت کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی است، باید به ‌صورت صحیح اجرا شود.
به گفته وی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی، ماه آینده کمیته کنترل تشکیل می‌شود و نتایج فعالیت‌های انجام‌ شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در این کمیته راهکار عملیاتی برای حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی اتخاذ می‌شود، اظهار کرد: واحدهای تولیدی فعال در جهت افزایش بهره‌ وری و واحدهای نیمه فعال از طریق رفع مشکلات، مورد حمایت قرار می گیرد.
قاضی پور با اشاره به اینکه برخی دیگر از واحدهای غیرفعال که تولید آنها توجیه ندارد به سمت تغییر کاربری هدایت می شود، ادامه داد: حل مشکلات در حوزه تولید ضروری است تا مباحثی همچون اشتغال و بازار مورد حمایت عملی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، ایجاد مناطق آزاد نخستین بار در کشورهایی که دارای اقتصاد بسته بودند، مورد توجه قرار گرفت و در ایران هم شکل گیری مناطق آزاد تجاری به پیشنهاد تئوری پردازان اقتصاد دولتی صورت گرفت تا گریزگاهی برای اقتصاد بسته دولتی باشد.
ایران در زمان حاضر دارای هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروندرود و ماکو است.
8135 / 3072 **خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.