به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، رسول محمدزاده از فعالان سیاسی آذربایجان غربی و عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی این استان است که در چهار دهه اخیر فعالیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی را در سطح آذربایجان غربی انجام داده است.

وی به شدت معتقد است سیستم اداره مملکت از سوی دولت به‌جای آنکه فرد محور باشد باید حتما جریان محور بوده و متکی به برنامه‌های بلند مدت و استراتژیک باشد تا در این صورت از هر گونه خطا و اعمال سلیقه فردی جلوگیری شود.

در گفت‌وگوی تفصیلی پیش‌رو با این چهره سیاسی که در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انجام شده با دیدگاه‌های وی بیشتر آشنا می‌شویم. 

تسنیم: نظر شما در ارتباط با تقسیم‌بندی افراد به اصلاح‌طلب و اصول گرا چیست؟ 

محمدزاده: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب باید با نگاه کلی به تقسیم‌بندی افراد عمل کرد و تمامی معتقدین و طرفداران نظام را در دایره انقلابی جای داد و معارضان و مخالفان را هم در دایره غیر انقلابی و با توجه به سوابق افراد، نمی‌توان همه نیروهای انقلابی را در اصول‌گرایی معنا کرد بلکه باید دیدگاه خود را با دیدگاه رهبری مطابقت داد.

تسنیم: اگر سوابق افراد دارای نقد است پس چرا شاهد انتساب برخی افراد به انواع مسئولیت‌ها هستیم که کارنامه موفقی نداشته‌اند؟

محمدزاده: تاکنون در ایران برخلاف کشورهای اروپایی احزاب قدرتمندی وجود نداشته‌ایم بنابراین وقتی هم که افرادی منتسب به حزبی به قدرت می‌رسید به‌صورت سلیقه‌ای عمل می‌کرد چرا که حزبی نبود که از وی درباره عملکردش سوال و جواب کند و البته این وضعیت در مقیاس کوچکتر در آذربایجان‌غربی هم قابل مشاهده است.

برای مثال احمدی‌نژاد منتسب به جریان اصولگرایی بود اما همین جریان بود که در مقابل خطاهای وی در انتساب برخی افراد با آن مخالفت کردند چرا که سوابق آنها مشخص بود و مشکل قضایی و حقوقی داشتند بنابراین افرادی که برسر کار می‌آیند باید دارای گذشته درخشانی باشند.

به‌جای یک نفر یک جریان باید کشور را اداره کند تا خطایی رخ ندهد و بر افراد کنترل داشته باشد و در این صورت است که می‌توانیم امیدوار باشیم دیگر شاهد عملکرد انفرادی نباشیم.

تسنیم: وضعیت جبهه نیروهای مردمی در آذربایجان‌غربی چگونه است؟

محمدزاده: جریان نیروهای انقلابی در سطح جامعه از اکثریت برخوردار است گر چه شاید در برخی مسائل جزئی با یکدیگر اختلاف داشته باشند ولی در کلیت هم‌نظرند و برای اینکه‌ تمامی نیروهای انقلابی را در یک نقطه جمع کرد و سوء‌تفاهم‌هایی که عملکرد افراد ایجاد کرده برطرف شود باید یک جبهه‌ای تشکیل می‌شد که با مدیریت صحیح بتواند به هدف خود برسد.

با توجه به عمر کوتاه مدت این جبهه، قضاوت کردن درمورد آن زود است اما چنانچه بتواند همه نیروهای انقلابی را در یک نقطه جمع کند و افرادی که بر سر کار می‌آیند را مدیریت و کنترل کرده از هرگونه خطا و انحراف آنان جلوگیری کند و برنامه کاربردی برای آینده داشته باشد قطعا با ایجاد همگرایی جریان غالب و پیروز انتخابات خواهد بود.

تسنیم: پس با این حساب هدف اصلی اتحاد و همگرایی نیروهای انقلابی است؟

محمدزاده: ببینید اکنون به‌هیچ عنوان چیز جدیدی خلق نشده است و مبانی و چارچوب‌ها همان مبانی و چارچوب‌های 1400 سال پیش یعنی عصر پیامبر اکرم (ص) است، بلکه این جبهه آن مبانی اسلامی را با زبان امروزی‌تر بیان می‌کند و البته برخی معاندین و معارضین هم از گذشته بوده و خواهند بود که با آن مخالفت می‌کنند.

تسنیم: برنامه این جبهه برای اداره کشور چیست؟

محمدزاده: هدف اصلی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی این است که بتواند مشکلات جامعه را احصاء کرده و براساس آن برنامه‌ریزی کند چرا که در گذشته نحوه اعلام برنامه‌ها از بالا به پایین بود که این جریان قصد برعکس کردن آن را دارد چرا که معتقد است باید براساس نیازهای مردم و کف جامعه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود.

اگر به برجام نگاه کنیم متوجه می‌شویم که علی‌رغم توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به سرانجام نرسید و یا در بحث فساد که در درجه اول در اطراف وزرا و مدیران ارشد کشور رخ می‌دهد قطعا با خواستگاه مردمی مخالف است بنابراین باید یک جریانی باشد تا از مسئولان بازخواست کند و از حقوق مردم دفاع کند و جلوی تخلفات توسط همین مردم گرفته شود.

اگر جامعه در شرایط سخت اقتصادی هم باشد این مردم انقلابی آن را تحمل می‌کنند که دوران جنگ نمونه بارز آن است اما شرط آن این است که مسئولان هم با صداقت و درستی با مردم برخورد کنند و اگر چیزی برای کسی مقدور نباشد برای همه هم مقدور نباشد و نه صرفا برای مثال یک فرد برای یک وام کلی به دردسر می‌افتد اما برخی افراد با شرکت‌های سوری وام‌های کلان دریافت می‌کنند که قطعا از سوی برخی مدیران حمایت می‌شوند.

تسنیم: مردمی که 8 سال جنگ را تحمل کردند چرا در سال‌های اخیر از وضعیت اقتصادی کشور نالان شده‌اند؟

محمدزاده: در کشور برخی نواقصات در قانون وجود دارد برای مثال بر اساس قانون همه مسئولان باید لیست دارایی‌های خود را اعلام کنند اما اکنون شاهد خلاف آن هستیم و مسئولان دولت فعلی دارایی‌های خود را آن گونه که هست اعلام نکرده‌اند که ابزار لازم برای برخورد با تخلفات احتمالی‌ آنان را از بین می‌برد حال آنکه مثلا در کره‌جنوبی به‌خاطر تخلف دوست رئیس‌جمهور، وی برکنار می‌شود پس یا خلا قانونی داریم و یا مجریان قانون نمی‌توانند آن را اجرا کنند.

باید خلاهای قانونی برطرف شود و همه جزئیات اجرایی کشور از اتاق‌های فکر و برنامه صادر شود و عملکرد رئیس‌جمهور در اجرای صحیح قوانین سنجیده شود و نه مثل الآن که یک نفر حامی پرداخت یارانه باشد و دیگری آن را گداپروری بداند و یا اینکه یکی چاره کار را در مسکن مهر ببیند و دیگری آن را مزخرف بشمارد بلکه اگر فرد قبلی دو پله اول را ساخت مسئول بعدی دو پله بعدی را بسازد و نه اینکه آن دو را تخریب و از نو بسازد.

تسنیم: وزیر کشور دوران اصلاحات در مصاحبه‌ای گفته که اصول‌گرایان به جان هم افتاده‌اند، پاسخ شما چیست؟

محمدزاده: امیدواریم که افراد به نفع گزینه اصلح کنار بکشند چرا که طبق تجربه گذشته در صورت کثرت نامزد‌ها نتیجه دلخواه کسب نمی‌شود گر چه روشن است که افرادی همچون موسوی‌لاری هدفشان از گفتن این سخن ایجاد تشتت و اختلاف افکنی در بین نیروهای انقلابی است.

در انتخاب آقای رئیسی ایشان به هیچ عنوان قصد نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری نداشتند بلکه براساس خواست مردم و اجماع عمومی و اقبال مردمی وی قبول کرد که در انتخابات شرکت بکنند.

تسنیم: در روزهای اخیر شاهد تخریب چهره آیت‌الله رئیسی گزینه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بوده‌ایم، دلیل اصلی این تخریب‌ها چیست؟

محمدزاده: متاسفانه تخریب‌ افراد یک امر طبیعی در انتخابات شده است که بعضاً از اول انقلاب با آن مواجهیم و برای برطرف کردن آن باید دشمن را نابود کرد و یا به خواست آن تن داد که دامنه آن هم داخلی و بین‌المللی است و برخی افراد به‌دلیل منافع خود به آن دامن می‌زنند.

اما جهت‌گیری تخریب‌ها نشان می‌دهد که آیت‌الله رئیسی فرد موثری است و جلوی فساد را می‌گیرد چرا که به‌دلیل شعار‌های تو‌خالی برخی مسئولین کنونی، مردم در حال ناامید شدن و فاصله گرفتن از دولت هستند پس باید یک فرد قوی و انقلابی روی کار بیاید تا مردم بار دیگر امیدوار به اصلاح امور بشوند.

گفت‌وگو: مرتضی محمدصادقی

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 624854
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.